زندگینامه فریدالله ادیب آیین مخترع، کارآفرین و هنرمند افغانی ساکن ایران ؛ هر افغانستانی در ایران کارگر نیست … هموطنان افغانستانی ، مهاجران مقیم ایران و همشهری های ما بارها اثبات کرده اند که می توانند زمینه ساز شگفتی ها در عرصه هنر، ادبیات و اختراعات باشند. در این خبر زندگی نامه فریدالله ادیب آیین؛ […]
زندگینامه فریدالله ادیب آیین مخترع، کارآفرین و هنرمند افغانی ساکن ایران ؛ هر افغانستانی در ایران کارگر نیست …
هموطنان افغانستانی ، مهاجران مقیم ایران و همشهری های ما بارها اثبات کرده اند که می توانند زمینه ساز شگفتی ها در عرصه هنر، ادبیات و اختراعات باشند.
در این خبر زندگی نامه فریدالله ادیب آیین؛ مخترع، کارآفرین و هنرمند اهل افغانستان، ساکن ایران را مطالعه می کنیم.
فریدالله ادیب آیین ( زاده ۱۶ آبان ۱۳۴۴ در شهر باستانی هرات) اهل افغانستان، ساکن ایران مهندس، مخترع، کارآفرین، نقاش، پژوهشگر، محقق، و مجموعه دار آثار فرهنگی تاریخی .
وی در ۱۶ خرداد ۱۳۷۰ اختراع ماشین جوش و پرس پلاستیک به پارچه به وسیله امواج رادیویی برای اولین بار در جهان به شماره ثبت《۲۴۳۲۵》را به نام خود به مدت بیست سال ثبت کرد
و با اخذ گواهی اختراع از اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی را از (ایران) دریافت کرده است.
فریدالله ادیب آیین در دهه هفتاد به کار آفرینی مجری و طراح سیستم های مخابراتی مبدل تلفن همراه به ثابت برای شرکت مخابرات ایران پرداخت. وی دارای مدرک (معادل دکتری) مهندسی برق و پژوهش هنر را دارد.
فریدالله ادیب آیین مجموعه دار اهل افغانستان در ایران شناخته شده است.
فریدالله ادیب آیین از یک خانواده تحصیل کرده درافغانستان، به دنیا آمد.
پدر او عزیرالله نام داشت و درجه دار نظامی پادگان هرات و مادر وی معلم بود.
او پنج سال داشت که وارد مدرسه شد و تحصیلات متوسطه خود را در هرات سپری کرد.
فریدالله ادیب آیین از همان کودکی شور و هیجان زیادی نسبت به نقاشی و طبیعت نشان میداد پدر اش، و بستگان او به هنر اصیل افغانستان علایق سرشارش داشتند
فریدالله ادیب آیین هنوز چهارده سال داشت و پدراش عزیزالله که فرمانده توپخانه پادگان هرات بود در ۲۳ اسفند ۱۳۵۷ اقدام علیه بی عدالتی دولت وقت به دفاع از حقوق مردم در ۷ اردیبهشت ۱۳۵۸ به خاک ایران پناهنده شد.
و سپس فریدالله ادیب آیین در سال (۱۴ آذر ۱۳۵۸) افغانستان را ترک کرد و به ایران مهاجرت نمود.
فریدالله ادیب آیین که از سال ۱۳۵۸ در کشور ایران مهاجرت کرده بود دریافت فریدالله ادیب آیین میگفت عمویش نصرالله سروری هنرمند برجسته افغانستان نزد افرادی به خلق آثار نقاشی مشغول بود
اما ادیب آیین علاقه که به هنر نقاشی داشته از عمویش درخواست نموده آثار را به خود خلق کند و از عمویش خواست به او آموزش هنر نقاشی را فراگیرد
عمویش نصرالله سروری بسیار احراز خرسندی نمود اولین پیوند علاقه مندی شدید استاد و شاگرد بسیار مقاوم رقم و فریدالله ادیب آیین به هنر نقاشی بصورت جدی روی آورد
و آموزش هنر نقاشی را نزد عمو یش نصرالله سروری نقاش برجسته افغانستان آموخت
هر بار که قلم در دست می گرفته و تصویری بر بوم می کشید وجود اش سرشار از آرامش می شد در ابتدا ناتورالیسم (طبیعت گرایی) رئالیسم (واقع گرایی) را تجربه کرده است.
در همان ایام نیز آثار نقاشی خلق شده عمویش را خریداری میکرد و هیچ اثری را نبود که بدست فرد ثالث برسد و این روند سالیان متمادی ادامه داشت فریدالله ادیب آیین در دوران جوانی به آموزه های هنر نقاشی نزد عمویش نصرالله سروری ادامه میداد
از آنجایکه نصرالله سروری حائز القاب و مدالهای مهم هنری نائل شده بود که میتوان از عنوان «لقب هنرمند پیشتاز مردمی در کابل»، «برنده جایزه بهزاد سبک ریالیسیزم» و «ویسوا میترا یا رمان عشق در هنر» اشاره کرد.
همچنین وی ۱۴ بار در میان نقاشان در سطح افغانستان حائز مقام اول شده بود
و در نقاشی صاحب سبک و تکنیک خاص بود و در آثارش بیشتر بناهای باستانی و زندگی مردم افغانستان را به تصویر می کشید و علاقه قلبی خود را به میهن از این طریق نشان میداد.
و در همان ایام فریدالله ادیب آیین سبک های رئالیست، کلاسیک، مدرن را از نصرالله سروری بیشتر آموخت.
فریدالله ادیب آیین در طول همین چهار دهه سالیان متمادی بعداز سبک رئال سبک آبستره (انتزاعی) ، اکسپرسیونیست انتزاعی (هیجان نمایی انتزاعی) را دنبال کرده است.
روندی را که ادیب آیین طی کرده است متاثر از پشتوانه های فکری و ذهنی در مطالعه رویداد های مختلفی که در زندگی تحقیق در پژوهش هنر را تجربه کرده است که هر یک مسلما تصاویر ذهنی می سازند
و البته هدایت و یادگیری توسط استاد نصرالله سروری ورود به دنیای حرفه ای نقاشی از طریق به روز بودن و در عین یادگیری و جستجوی مداوم و بررسی کار و روش هنرمندان در طول تاریخ و از همه مهم تر هر چیزی را بهانه ی کار کردن دانستن می تواند مسیری درست باشد؛چون مطالعه و فعالیت در کنار هم می تواند همواره مورد استقبال قرار گیرد.
نقاشی یکی از هنرهایی است که پیشینه آن به اندازه قدمت بشریت می باشد.
اما در این میان مهمترین عاملی که باعث زنده ماندن این هنر شده است وجود نقاشانی است که برای به تصویر کشیدن تمامی زوایای زندگی، طبیعت، صنعت و انسانها و… از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.
راه لاجورد مجموعه آثار تابلو های نقاشی نصرالله سروری هنرمند نقاش افغانستانی به نام راه لاجورد گنجنیه هنری پیام آور موضوعات آثار تابلو ها بیشتر مناظر طبیعی و زندگی روزمره مردم روستایی افغانستان و
فولکلور (فرهنگی، ادبی، تاریخی، اجتماعی، سیاسی، فلسفی) زندگی طبقاتی، روستائیان، عشایر، رنجبران زحمتکش، فقر، ادیبان، بنا های باستانی، مناظر طبیعی، مافیا، جنگ، خشونت، آزادی خواهی،
مبارزه با بی عدالتی و حقایق زندگی را در تمامی زوایای افغانستان در گذر تاریخ معاصر به تصویر کشیده است.
از سوی اداره کل موزههای سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری ایران ثبت شده است.
مجموعه راه لاجورد شامل ۱۲۵ تابلوی نقاشی ارزشمند میباشد.
این مجموعه در مالکیت فریدالله ادیبآیین که وی یکی از هنرمندان نقاش افغانستانی ساکن ایران میباشد قرار دارد.
برای این مجموعه پروانه فعالیت مجموعه داری صادر شده است.
فریدالله ادیب آیین در این چهار دهه توانسته است مجموعه ای بزرگ بالغ بر ۱۲۵ شی تابلو نقاشی آثار نصرالله سروری هنرمند برجسته افغانستان را جمع آوری و نگهداری می نماید و به عنوان حفظ حمایت از فرهنگ کشور اش افغانستان است.
و در مورخ ۲۸ خردادماه ۱۳۹۸ مجموعه ۱۲۵ اثر نقاشی ارزشمند نصرالله سروری هنرمند برجسته افغانستان به شماره (۹۸۲۵۰۰/۸۸۰۶) از سوی وزارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران تحت عنوان «راه لاجورد» به مالکیت فریدالله ادیب آیین ثبت شده است.
و با اخذ پروانه فعالیت مجموعهداری آثار ارزشمند نقاشی تحت عنوان «راه لاجورد» این مجموعه می تواند به صورت رسمی نسبت به برگزاری نمایشگاه یا ایجاد موزه خصوصی فعالیت کند
اختراعات و پژوهش
فریدالله ادیب آیین به پژوهش های مختلف بین سال های (۱۳۶۲ تا ۱۳۷۰) موفق به چهار اختراع گردید.
ساخت سه دستگاه متفاوت دوربین عکس برداری و چاپ بدون دست داشتن شخص بصورت سیاه سفید و اتومات آن و رنگی تمام اتومات را آغاز کرد سپس ثبت شد.
فریدالله ادیب آیین بعد از تحقیقات علمی و عملی بعد از هیجده ماه در تاریخ ۱۶ /۲/۱۳۷۰ موفق شد اختراع دستگاه جوش پلاستیک به پارچه را به مدت بیست سال بنام خود به شماره ۲۳۳۷۰ ثبت کند.
ادیب آیین با تحقیقات و مطالعات دقیق طی هیجده ماه توانست با طراحی نو و کامل دستگاه جدیدی اختراع کند که جوش سرد پلاستیک به پارچه را بطور تمام اتوماتیک و نیم اتوماتیک در فرکانس بالا دهد.
تجارت و مهارتهای مهندسی
فریدالله ادیب آیین در سالهای ۱۳۷۲ پژوهش خود را در طراحی و ساخت سیستم رادیویی مخابراتی تلفن از راه دوررا شروع کرد و سپس موفق به ساخت دستگاه اف ایکس را شد کار برد این سیستم برای مکان هایکه عدم و یا محروم از ارتباطات تلفن بوند
ادیب آیین پس از مدت چندین سال به دیزاین و تولید و نصب سیستم اف ایکس توسط گروه تخصصی که داشت خدمات به مکان های محروم از خدمات مخابراتی که میساخت برخوردار می نمود.
۱- نمایشگاه انفرادی مجتمع فرهنگی هنری دارالفنون توس در سال ۱۳۷۲ مشهد
۲- نمایشگاه انفرادی بین المللی مشهد مخصوص اتباع خارجی در سال ۱۳۷۶ مشهد
۳- نمایشگاه گروهی بین المللی کمسیون ملی یونسکو ایران سال ۱۳۹۹ تهران