آیا امشب «تلگرام» تعیین تکلیف خواهد شد؟

آیا امشب سرنوشت تلگرام مشخص خواهد شد ؟ در حالیکه مقامات قضایی از تعیین و تکلیف تلگرام در هفته یاخیر خبر داده اند ، گفته می شود که امشب قرار است تکلیف استفاده از این شبکه پیام رسان موبایلی روشن شود . از آغاز فعالیت نرم افزار تلگرام و اقبال روز افزون کاربران ایرانی به […]

آیا امشب سرنوشت تلگرام مشخص خواهد شد ؟

در حالیکه مقامات قضایی از تعیین و تکلیف تلگرام در هفته یاخیر خبر داده اند ، گفته می شود که امشب قرار است تکلیف استفاده از این شبکه پیام رسان موبایلی روشن شود .

از آغاز فعالیت نرم افزار تلگرام و اقبال روز افزون کاربران ایرانی به آن و گسترش دامنه فعالیت های این نرم افزار ، اشکالاتی متوجه آن بوده و در چند نوبت ، تلگرام تا آستانه ی فیلترینگ در کشورمان نیز پیش رفته است .

موضوعی که در روزهای اخیر ، حجت الاسلام منتظری ، دادستان کل کشور و یکی از اعضای این شورا ، نوید آن را داده و در پاسخ به پرسشی درباره ی فعالیت ضد انقلاب در برخی کانال های تلگرام استفاده می کند و به زودی تلکیف تلگراام را روشن می کنیم .

مذاکرات مفصل دولتمردان با مدبران تلگرام نیز نتوانسته به فیصله یافتنش منجر شود ، مذکراتی که البته در مقوله حذف محتواهای جنسی تا حدود زیادی به نتیجه رسیده و به حذف شمار زیادی از کانال ها و محتواهایی جنسی و مستهجن در تلگرام منجر شده است .

 

تکرار سرنوشت وی‌چت برای تلگرام

آخرین گزینه پیش روی مسئولان، رقم زدن سرنوشتی است که پیشتر برای پیام رسان وی‌چت در کشورمان رقم خورده است. انسداد کامل دسترسی کاربران ایرانی به این نرم افزار که پیشتر ثابت شده راهکار مؤثری نیست و با جایگزین شدن این نرم افزار با یک نرم افزار دیگر، اوضاع به روال حال حاضر باز خواهد گشت. بازگشتی که با توجه به گسترش استفاده از اینترنت در کشورمان و در اختیار داشتن انبوهی از گوشی های تلفن همراه هوشمند، احتمالا در زمانی کوتاه تر رقم خواهد خورد و با توجه به فقدان نرم افزارهای ارتباطی قدرتمند از نوع وطنی، به خلق چالش های جدید منجر خواهد شد. چالی هایی از جنس وابستگی نرم افزارهای جایگزین شده به دولت ها و گروه های دیگر و قابلیت های منحصر به فردی که در هر کدام از این نرم افزارها تدارک دیده شده و می‌تواند بسترساز اتفاقات نامطلوب جدیدی باشد.