کلان شهری به نام شهریار

مزایای یکپارچگی شهرستان شهریار   سید محمد خامسی دانشجوی دکترای مدیریت دولتی – فعال مدنی کلان‌شهر عنوانی است که دربارۀ شهرهای بزرگ و پرجمعیت به‌کار می‌رود. کلان‌شهر معمولاً از یک شهر مرکزی و تعدادی شهر اقماری تشکیل شده ‌است. به کلان‌شهر، مادرشهر هم گفته می‌شود. کلان‌شهرها معمولاً از اهمیت سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی فراوانی […]

مزایای یکپارچگی شهرستان شهریار

 

سید محمد خامسی

دانشجوی دکترای مدیریت دولتی – فعال مدنی

کلان‌شهر عنوانی است که دربارۀ شهرهای بزرگ و پرجمعیت به‌کار می‌رود. کلان‌شهر معمولاً از یک شهر مرکزی و تعدادی شهر اقماری تشکیل شده ‌است. به کلان‌شهر، مادرشهر هم گفته می‌شود. کلان‌شهرها معمولاً از اهمیت سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی فراوانی برخوردارند و از مراکز مهم اقتصادی و تجاری هر کشور محسوب می‌شوند. همچنین امکانات ورزشی، فرهنگی، آموزشی و گردشگری بسیاری دارند؛ به ‌همین دلیل هم پذیرای گردشگرهای دیگر شهرها و کشورها هستند.

در ادبیات رایج کشور ایران اصطلاح کلان‌شهر معادل مادرشهر (متروپلیس) است و به شهرهایی اطلاق می‌شود که حداقل یک میلیون نفر جمعیت داشته و واجد مرکزیت اقتصادی – سیاسی که در مقیاس ناحیه‌ای یا ملی از موقعیتی مرکزی برخوردار باشد. تعریف کلانشهر در سال ۱۳۸۷ توسط محمد سعیدی‌کیا وزیر وقت مسکن و شهرسازی در شورای عالی شهرسازی و معماری اصلاح شد و طبق آن شهرهای با جمعیت بیش ز ۵۰۰ هزار نفر کلان‌ شهر محسوب می‌شوند. کلان ‌شهر ها  می‌توانند از مزایای قانون مالیات بر ارزش افزودهنسبت به سایر شهرها  بهره بیشتری ببرند.

بنابراین در حال حاضر شهرهای اصفهان، اهواز، تبریز، تهران، شیراز، کرج، قم و مشهد کلانشهرهای دارای جمعیت بالای یک میلیون نفر ایران و شهرهای اراک، ارومیه، رشت، زاهدان، کرمان، کرمانشاه و همدان نیز کلانشهرهای با جمعیت بیش از پانصد هزار نفر می ­باشند.

شهرستان شهریار با جمعیتی بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر، پر اهمیت ترین شهرستان استان تهران از حیث سیاسی و اقتصادی و فرهنگی میباشد که به لحاظ موقعیت جغرافیای و پیشینه تاریخی و قرار گرفتن در مسیر کریدر غرب به شرق موقعیت ویژه ای در بین شهرستان های غرب استان تهران داشته و به نوعی نقش مرکزیت این شهرستانها را دارا میباشد.

در صورت یکپارچه شدن شهر های این شهرستان و با توجه به جمعیت و موقعیت جغرافیایی، شهریار پتانسیل تبدیل به یک کلان شهر و برخورداری از تمام مزایای آن را دارد.

علاوه بر این یکپارچه شدن شهریار میتواند مزایایی چون بهره مند شدن از مدیریت یکپارچه، نظارت آسان تر و کاهش بخشی نگری ایجاد نماید.

 

شهریار /

 

Visits: 100