پس لـرزه‌های زلزله درتهـران

پس لـرزه‌های زلزله درتهـران حوادث پس از زلزله چهارشنبه شب گذشته که منجر به تکان خوردن پایتخت شد، فرماندار ملارد اعلام کرد که کانون زلزله ۵/۵ ریشتری در این شهرستان بود. این زمین‌لرزه در مرز استان تهران و البرز و در ۳ کیلومتری ملارد (استان تهران) و ۷ کیلومتری مشکین‌دشت (استان البرز) و ۹ کیلومتری […]

پس لـرزه‌های زلزله درتهـران

حوادث

پس از زلزله چهارشنبه شب گذشته که منجر به تکان خوردن پایتخت شد، فرماندار ملارد اعلام کرد که کانون زلزله ۵/۵ ریشتری در این شهرستان بود. این زمین‌لرزه در مرز استان تهران و البرز و در ۳ کیلومتری ملارد (استان تهران) و ۷ کیلومتری مشکین‌دشت (استان البرز) و ۹ کیلومتری شهریار (استان تهران) رخ داد. این زمین‌لرزه در طول ۵۰،۹۶ و عرض ۳۵،۶۹ به وقوع پیوست.

■ بهمن خطیبی فرماندار ملارد بیان کرد که در نتیجه وقوع زلزله ملارد در چهارشنبه شب هیچ مصدومی نداشتیم، افزود: اما ترس از وقوع زلزله و فرار سبب مرگ یک زن باردار و مصدومیت ۲۰ نفر از شهروندان این منطقه شد. در این زمینه ریزش کوه در جاده چالوس سبب اختلال در تردد این جاده شد.

افزایش مصدومان زلزله به ۱۱۷ نفر

■ مرتضی سلیمی رئیس سازمان امدادونجات کشور درباره آخرین وضعیت زلزله ۲/۵ ریشتری گفت: این زلزله در ساعت ۲۳:۲۷ و در عمق ۷ کیلومتری زمین بود که ۱۲ پس‌لرزه داشته است.

رئیس امدادونجات هلال‌احمر با بیان اینکه شهر ملارد مرکز زلزله بوده، گفت: استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم، گیلان و مرکزی متأثر از این زلزله بودند و ۹۷ نفر نیز در این حادثه مصدوم شدند.

سلیمی خاطرنشان کرد: ۵۰ نفر در البرز، ۳۴ نفر در تهران، ۱۲ نفر در شهرستان ساوه و یک نفر نیز در قزوین مصدوم شده‌اند.

شهروندان تهرانی با وقوع این زمین‌لرزه از همان لحظات نخست وارد خیابان‌ها شدند، عده‌ای با اتومبیل‌های شخصی در کنار بزرگراه‌ها، مکان‌های ایمن و پارک‌ها مستقر شدند.

با اعلام استاندار تهران تمامی ادارات و مراکز دولتی بجز دستگاه‌های امدادرسان و خدمات‌رسان در روز پنجشنبه ٣٠ آذرماه تعطیل شد.

■ مرکز لرزه‌نگاری کشور اعلام کرد که با توجه به کم بودن تعداد پس‌لرزه، تا ساعات اولیه هوشیار بمانید.

■ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان مدیریت بحران کشور، اسماعیل نجار در حاشیه جلسه مدیریت بحران شهر تهران در مورد مصدومان زلزله تهران اعلام کرد: تعداد مصدومانی که پس از زلزله به مراکز درمانی مراجعه کرده یک نفر در ساوه و ۴۲ در استان البرز بوده‌اند اما هیچ یک در پی تخریب ساختمان و یا ریزش آوار دچار مصدومیت نشده بود، بلکه حین فرار دچار حادثه شده بودند.

نجار با بیان اینکه تمامی این افراد به شکل سرپایی درمان شدند، اظهار داشت:‌ هیچ مورد فوتی ناشی از زلزله نداشتیم.

وی گفت: در چند مورد معدود هم در برخی از سازه‌های گزارش ترک‌خوردگی داشتیم.

■ رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر از آماده‌باش کامل نیروهای امدادی این مجموعه خدمت‌رسان تا بازگشت آرامش کامل به پایتخت و استان البرز خبر داد.

محمد نجار، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور از مردم استان‌های البرز و تهران خواست تا با حفظ هوشیاری، در نقاط و محله‌های امن مستقر شوند و همچنین شهروندان از حمل سوخت با هرگونه گالن و ظرف اجنتاب کنند چراکه مشکلی در زمینه تامین و ارائه سوخت به مردم وجود ندارد.نجار اظهار کرد که تمامی دستگاه‌های اجرایی و امدادی استان‌های تهران و البرز در آماده باش کامل هستند و برای هرگونه خدمت‌رسانی در صورت نیاز، آمادگی کامل دارند.

به گفته وی، شهرداری تهران نیز زمینه استفاده شهروندان از سرویس‌های بهداشتی بوستان‌ها را فراهم کرده و همچنین با استفاده از تانکرهای سیار اقدام به توزیع آب در مناطق مختلف شهر می‌کند.

وی افزود: همچنین مساجد، بوستان‌ها و ورزشگاه‌های شهر تهران نیز برای اسکان اضطراری شهروندان تهرانی باز است.

■ مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران اعلام کرد: با توجه به حضور جمعی از شهروندان در خیابان‌ها و معابر عمومی بعد از وقوع زلزله، در سوله‌های مدیریت بحران، بوستان‌ها، مساجد و ورزشگاه‌های پایتخت برای حضور و اسکان کوتاه‌مدت مردم باز است و شهروندان برای اسکان اضطراری می‌توانند از این اماکن استفاده کنند.

■ استاندار تهران گفت: دستگاه‌های امدادونجات و مدیریت بحران استان در پی وقوع زلزله در آماده‌باش کامل هستند.

■ فرماندار شهرستان‌های ری و ورامین نیز اعلام کردند که اقدامات و هماهنگی‌های لازم با نیروهای انتظامی، نیروهای امدادی و خدماتی انجام شده است و آمادگی لازم را برای واکنش در صورت وقوع هرگونه احتمالی را دارند.

■ مدیرکل مدیریت بحران استان البرز نیز اعلام کرد که نیروهای امدادی در سراسر استان در حال آماده باش کامل هستند.

مدیر کل بحران استانداری تهران نیز گفت: تمامی فرمانداران و شهرداران استان تهران، حوزه خدمات شهری تهران، هلال‌احمر و اورژانس و سایر نهادهای مرتبط در آماده‌باش کامل هستند.

حسین الماسی افزود: نهادهای مرتبط آمادگی کامل برای خدمت‌رسانی به مردم را در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای دارند.

وی اظهار کرد: وقوع زلزله مجدد یا عدم وقوع آن در تهران و اطراف آن به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست و شهروندان سعی کنند آرامش خود را حفظ کرده و در عین حال هوشیار باشند.

■ رضا گودرزی، رئیس پلیس‌راه استان البرز درباره ریزش کوه در جاده چالوس اعلام کرد که این جاده همچنان باز است اما بهتر است که مردم از این محور تردد نکنند؛ زیرا احتمال ریزش کوه وجود دارد.

■ روابط عمومی حرم مطهر امام(ره) گفت: به دنبال وقوع زلزله در تهران حرم مطهر امام(ره) آماده پذیرایی از مردم است. درب‌های حرم ۲۴ ساعته باز است و همانطور که در همه سنوات گذشته مأوا و مأمن مردم خوبمان بوده است، از امکانات گرمایشی مناسب برخوردار است.

■ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری تهران آرامش کامل در تهران برقرار است، استاندار تهران از مردم خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و اخبار را تنها از رسانه‌های رسمی دنبال کنند.

مرتضی سلیمی با تأکید بر اینکه در شرایط بحران مردم می‌بایست برای دریافت اطلاعات و اخبار مرتبط با حادثه و دوری از پرداخت و توجه به هرگونه شایعه تنها از مبادی رسمی خبری همچون صداوسیما استفاده کنند، خاطرنشان کرد: مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امدادونجات از لحظات ابتدایی وقوع زمین‌لرزه با حضور دبیرکل جمعیت هلال‌احمر تا بازگشت آرامش کامل به جامعه در آماده‌باش کامل قرار دارد و به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

به گفته سخنگوی ستاد مدیریت بحران، تا زمان تنظیم خبر وقوع ۳ پس‌لرزه در استان تهران ثبت شده ‌است.

■ دبیر کارگروه ملی زلزله گفت: با توجه به احتمال خطر و تجربه زلزله‌های رخ داده در کشور بویژه زمین‌لرزه اخیر کرمانشاه، مردم تهران و کرج بهتر است با ترک منازل خود چند ساعتی را در فضای امن بسر ببرند. دکتر علی بیت‌اللهی افزود: با عنایت به زلزله چهارشنبه شب که در ۳ کیلومتری ملارد تهران (مرز کرج و تهران) رخ داد، مردم تهران و کرج برای رعایت نکات ایمنی دست‌کم ۳ ساعت در مناطق امن مانند داخل خودرو، فضای باز و چادر بسر ببرند تا از خطرات احتمالی در امان باشند.

این کارشناس زلزله تصریح کرد، تجربه‌های گذشته از وقوع زلزله در بم یا زلزله اخیر کرمانشاه نشان می دهد که زلزله چهارشنبه شب تهران می‌تواند پیش‌لرزه باشد و یا می‌توان این حادثه را در همین حد پایان یافته تلقی کرد.

Visits: 214