نگاهی گذرا بر زندگی عبد العظیم رضایی مورخ و نویسنده ی بنام شهریار

عبد العظیم رضایی مورخ و نویسنده کتاب‌های تاریخ و فرهنگ ایران باستان در سال ۱۳۱۱ در روستای یبارک، شهریارمتولد شد. او پس از اتمام دوره ششم ابتدایی و آموزگاری، گرفتن مدرک کارشناسی معقول و منقول و کارشناسی ارشد در همین رشته،به تحصیل در رشته زبان انگلیسی روی آورد.وی همزمان با تحصیل در رشته زبان و […]

عبد العظیم رضایی مورخ و نویسنده کتاب‌های تاریخ و فرهنگ ایران باستان در سال ۱۳۱۱ در روستای یبارک، شهریارمتولد شد.

او پس از اتمام دوره ششم ابتدایی و آموزگاری، گرفتن مدرک کارشناسی معقول و منقول و کارشناسی ارشد در همین رشته،به تحصیل در رشته زبان انگلیسی روی آورد.
وی همزمان با تحصیل در رشته زبان و معقول و منقول به آموختن حسابداری پرداخت و مدرک کارشناسی این رشته را نیز به دست آورد

و همزمان توانست دیپلم پزشک‌‌یاری و زبان پهلوی را نیز به دست آورد.
از سال ۱۳۵۶ که وی توانست دکتری ادیان دانشگاه تهران را کسب کند، علاقه مندی به تاریخ و آشنایی به زبان پهلوی سبب شد

تا وی به سمت نگارش کتاب‌هایی در تاریخ ایران باستان روی بیاورد.
رضایی نویسنده‌ای پرنویس و پرکار بود و کتاب‌های فراوانی درباره تاریخ ایران و ایران باستان تدوین و تالیف کرد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به :
«تاریخ هزارساله‌ ایران»
«گنجینه‌ تاریخ ایران»
«سرشت و سیرت ایرانیان باستان»
«تاریخ فرهنگ و تمدن ایران»
«۱۲ هزاره پویندگی و پایندگی ایرانیان»
«انگیزه شکست‌ها و پیروزی‌های ایرانیان در جنگ‌ها»
«زندگانی امام حسین (ع) »
«زرتشت کیست؟» و «مسیح کیست؟» اشاره کرد.

عبد العظیم رضایی در سن ۷۶ سالگی و پس از تحمل بیماری در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۸۷ در تهران درگذشت

اینستاگرام شهریار
پر بازدید ترین و معتبر ترین صفحه اینستاگرام شهرستان شهریار

آناهید خزیر؛ پژوهشگر تاریخ ایران باستان: هنگامی که استاد عبد العظیم رضایی «تاریخ ده هزار ساله ایران» را نوشت، بسیاری می‌کوشیدند تاریخ تمدن ایران را به دو هزار و پانصد سال پیش فرو بکاهند و پیشینه دراز دامن مردم ایران را نادیده بگیرند. از این رو شگفت‌آور نبود که کتاب چهار جلدی و مفصل استاد رضایی با استقبال فراوان خوانندگان روبه‌رو و بارها تجدید چاپ شد.

او در «تاریخ ده هزار ساله ایران» کوشیده بود تا رد پای تمدن و فرهنگ ایرانی را از گذشته‌های دور جست‌وجو کند و گذر تاریخی و فراز و فرود زندگی مردم ایران را تا به روزگار معاصر نشان دهد. رضایی بعدها کوشید که در آثاری مختصر، با تکیه بر یافته‌های تازه تاریخی، سیر زندگی و رویدادهای تاریخی ایران را نشان دهد.

بی‌گمان شناخته شده‌ترین کتاب رضایی، مجموعه چهار جلدی «تاریخ ده هزار ساله ایران» است. در این کتاب، که بارها تجدید چاپ شده است، او تاریخ سیاسی و فرهنگی ایران را از سپیده دم تاریخ تا روزگار معاصر پی می‌گیرد و زمینه‌ای فراهم می‌آورد تا خواننده نمایی یکپارچه از دوره‌های تاریخ ایران به‌دست بیاورد و با حوادثی آشنا شود که بر این سرزمین گذشته است. نثر روان و ساده او نیز دشواری خواندن رویدادهای تاریخی را آسان می‌سازد و علاقه خواننده را برای دنبال کردن رویدادها بر می‌انگیزد.

Visits: 59