نمایشگاه بهاره شهریار، باید ها و نباید ها

بررسی مسائل روز شهریار برگزاری نمایشگاه بهاره- باید ها و نباید ها   سید محمد خامسی-فعال اجتماعی آنچه مسلم است برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا که در آن محصولات تولید کنندگان بدون واسطه در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد نقش مهم و موثری در تنظیم بازار و افزایش توان خرید مصرف کنندگان همچنین امکان ایجاد […]

بررسی مسائل روز شهریار

برگزاری نمایشگاه بهاره- باید ها و نباید ها

 

سید محمد خامسی-فعال اجتماعی

آنچه مسلم است برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا که در آن محصولات تولید کنندگان بدون واسطه در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد نقش مهم و موثری در تنظیم بازار و افزایش توان خرید مصرف کنندگان همچنین امکان ایجاد رقابت تولید کنندگان با محصولات بی کیفیت خارجی را فراهم می آورد.

شهریار با توجه به موقعیت خاص جغرافیائی و مرکزیت سنتی خرید برای شهرستانهای همجوار(رباط کریم، ملارد و قدس) همواره مقصد مناسبی برای کسبه بوده است.

با توجه به افزایش بی رویه اجاره مغازه ها خصوصا در خیابان ولیعصر و به تبع آن افزایش قیمت اجناس برای جبران هزینه های اجاره مغازه، قدرت خرید شهروندان به شدت کاهش یافته است.در این شرایط برپائی نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا برای برقراری توازن و ایجاد فضای رقابتی امری اجتناب ناپذیر به نظر میرسد.

به استناد  دستورالعمل برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالاو خدمات مصوب مورخ ۲۴/۵/۱۳۸۵ این نمایشگاهها در راستای تنظیم بازار، تعدیل قیمت کالاهای ضروری و حمایت از مصرف‌کنندکان و تولیدکنندگان در مقاطع زمانی خاص به ویژه در ایام خریدهای نوروزی و آغاز سال تحصیلی برگزار می شود.

نمایشگاه عرضه مستقیم کالا و خدمات مکانی است مناسب که مجموعه‌ای از صنوف تولیدی و توزیعی و واحدهای تعاونی و صنعتی پس از اخذ مجوزهای لازم در چارچوب مفاد این دستورالعمل (و در مدت زمان تعیین شده) در آن اقدام به عرضه مستقیم کالا یا ارائه خدمات خود به مصرف‌کنندگان می‌نمایند.

از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاهها مندرج در آئین نامه فوق الذکر میتوان به:
الف- کمک به تنظیم بازار، تقویت جریان عرضه کالاها و خدمات مصرفی در مقاطع زمانی مورد نیاز.
ب– عرضه مستقیم کالا توسط تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان در فضایی رقابتی به منظور افزایش قدرت انتخاب و خرید مصرف‌کنندگان و حمایت از تولیدکنندگان.
ج- ایجاد امکان دسترسی بهتر مردم به کالای مورد نیاز با قیمت مناسب.

اشاره نمود.

کمیته  برگزاری نمایشگاه در کلیه شهرستانها با ترکیب زیر تشکیل می‌گردد:
۱- نماینده فرمانداری
۲- رییس اداره بازرگانی
۳- نماینده شهرداری
۴- نماینده نیروی انتظامی
۵- نماینده اداره تعاون
۶- رئیس مجمع امور صنفی
برخی از مهمترین وظایف و اختیارات این کمیته به شرح زیر میباشد:
۱- بررسی و نیازسنجی به منظور برگزاری نمایشگاه با توجه به سیاست‌های ستاد راهبردی.
۲-انتخاب مجری واجد شرایط.

تبصره – تعیین مجری صرفاً از بین اشخاص حقوقی واجد شرایط که برگزاری نمایشگاه در شرح وظایف آن‌هاست، می‌باشد.
۳- نظارت بر قراردادهای منعقده فی‌مابین شرکت مجری با کلیه عوامل اجرایی از قبیل قراردادهای نصب غرفه، قراردادهای تبلیغاتی و قراردادهای انتظامی و…
۴-بررسی و تصویب اجاره‌ بهای غرف نمایشگاه متناسب با هزینه‌های تمام شده باتوجه به نرخ‌های پیشنهادی.
۵-صدور مجوز برگزاری نمایشگاه مبتنی‌بر الزامات تعیین شده توسط کمیته.
۶-تعیین مکان یا مکان‌ها و زمان برگزاری نمایشگاه.
۷-بررسی و انتخاب غرفه‌داران واجد شرایط از میان متقاضیان توسط گروه کارشناسی متشکل از کارشناسان سازمان بازرگانی و اتحادیه‌های ذیربط.

همچنین مجری موظف است در پایان نمایشگاه گزارش مالی نمایشگاه را جهت ارزیابی به کمیته برگزاری ارائه نماید.

 

با توجه به توضیحات مذکور مستخرج از آئین نامه برپائی نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا در میابیم آنچه عملا در سالهای اخیر در شهرستان شهریار رخ داده است از جهاتی با نفس برگزاری این نمایشگاهها متفاوت بوده است.

  1. هدف از برگزاری این نمایشگاه ها کمک به تولید کننده از طریق ایجاد بازارمستقیم و کمک به مصرف کننده از طریق ایجاد مکانی برای دسترسی مستقیم به محصولات با کیفیت بوده است اما آنچه در این چند سال در نمایشگاههای عرضه کالا در شهریار مشاهده کرده ایم عرضع کالاهای چینی و بی کیفیت و عدم حضور تولید کنندگان کالا در این نمایشگاه ها بوده است.

در واقع این نمایشگاه ها عمدتا محل عرضه کالاهای از رونق افتاده و روی دست کسبه مانده تبدیل شده است.در این شرایط آنچه مبرهن است برنده واقعی برگزاری این نمایشگاهها نه تولید کنندگان بوده اند و نه مصرف کنندگان…

 

  1. طبق آئین نامه این نمایشگاه میبایست در مکانی مناسب و با ارائه امکانات مناسب به شهروندان برگزار گردد.متاسفانه در این چند سال اخیر به استثنای یک سال که نمایشگاه در محل مجتمع تجاری ارغوان اندیشه برگزار گردید، معمولا در محل ساختمان نیمه کاره واقع در بلوار رسول اکرم برگزار گردیده که از حد اقل امکانات رفاهی نیز برخوردار نبوده است.برگزاری این نمایشگاه در فصل سرما و برودت هوا که موجب آزار غرفه داران و مشتریان بوده است، ترافیک و تجمع بسیار زیاد این برهه زمانی خاص که مشکلات فراوانی برای شهروندان اجاد مینماید، پوشش نامناسب سقف نمایشگاه که پس از هر بارش شاهد نفوذ آب داخل غرفه ها و ضرر و زیان فراوان به غرفه داران بوده ایم به همراه مشکلات فراوان دیگر صرفا نشان از نیت دست اندر کاران برای برگزاری به هر ترتیب و شکلی فارق از فلسفه وجودی این نمایشگاه ها بوده است که به نظر نگارنده در شان کرامت انسانس شهروندان فهیم این شهرستان نبوده است.

 

علاوه بر این برگزاری نمایشگاه در مجاورت خیابان ولیعصر که سالهاست نبض جریان اقتصادی و بازار مرکزی شهرستان است حساسیت هایی برای کسبه بوجود آورده است

  1. طبق آئین نامه مجری میبایست گزارش جامع و کامل مالی نمایشگاه را به کمیته برگزار کننده ارائه نماید و طبق مفاد منشور حقوق شهروندی این بیلان مالی به اطلاع شهروندان رسانیده شود.عملا در تمام این سالها شفافیت مالی برگزاری این نمایشگاه ها در هاله ای از ابهام قرار داشته و هرگز یک گزارش شفاف و مستند مالی به اطلاع عمومی رسانیده نشده است.

 

با توجه به تمام مطالب مذکور عملا برپائی این نمایشگاه نه تولید کنندگان را منتفع کرده و نه مصرف کنندگان را!!!

و تنها موجب اعتراض کسبه خیابان ولیعصر شده که این نمایشگاه را تهدیدی برای کسب و کار آخر سال خود میدانند و موجب افزایش بار ترافیک بلوار رسول ااکرم و خیابان ولیعصر شده است که در روزهای عادی هم طاقت فرسا و غیر قابل کنترل است.

و مهمتر از اینها، با برگزاری این نمایشگاه رقمی بالغ بر یک میلیارد تومان وارد اقتصاد این شهرستان میشود که در صورت عدم کنترل مناسب و وجود نداشتن مکانیزمهای کنترلی موجب بروز بیماریهای اقتصادی و سازمانی ناشی از تزریق این میزان نقدینگی کنترل نشده در سطح شهرستان خواهد شد.

نمایشگاه بهاره شهریار

 

Visits: 76