نخستین همایش تبیین نقش های تشکل های مردم نهاد در توسعه جامعه مدنی در شهریار برگزار شد

  نخستین همایش تبیین نقش های تشکل های مردم نهاد در توسعه جامعه مدنی به همت انجمن حمایت از حقوق شهروندان دیده بان شهریار نگار و با حضور دکتر ناجی فرماندار شهریار ،دکتر کوزه گر معاون مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی ،سرکار خانم ارشد فعال و مدد کار اجتماعی و فعالین اجتماعی  در سالن شهید […]

 

نخستین همایش تبیین نقش های تشکل های مردم نهاد در توسعه جامعه مدنی به همت انجمن حمایت از حقوق شهروندان دیده بان شهریار نگار و با حضور دکتر ناجی فرماندار شهریار ،دکتر کوزه گر معاون مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی ،سرکار خانم ارشد فعال و مدد کار اجتماعی و فعالین اجتماعی  در سالن شهید کافی شهریار برگزار شد.

 

به گزارش شهریار نگار ،این همایش با محوریت توسعه  که برای اولین بار در شهرستان شهریار برگزار شد ،با حضور فرماندار و معاون سیاسی فرمانداری شهریار،معاون سیاسی و عمرانی فرمانداری ملارد،روسای ادارات و سازمانهای شهرستان شهریار،معاون مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی کل کشور و استقبال گسترده فعالین اجتماعی همراه بود.در این همایش که با برنامه های بسیار متنوعی نیز همراه بود. موسیقی سنتی به صورت زنده،مصاحبه های شهروندان در حوزه اجتماعی و کلیپهای زیبا از شهرستان شهریار به نمایش در آمد.

سید محمد خامسی مدیر انجمن شهریار نگار با اشاره به تاریخچه یکساله فعالیت این انجمن ،هدف از برگزاری همایش را تبیین نقشهای انجمنهای مرم نهاد در توسعه جامعه مدنی،بومی سازی مفاهیم شهروندی ومدنی،حمایت از حقوق شهروندان و آشنائی شهروندان با رسالتهای تشکلهای مدنی عنوان کرد.

وی با ارئه تعاریف بومی از جامعه مدنی  گفت : جامعه مدنی، جامعه ای است مبتنی بر قراردادهای اجتماعی و قانون، شفاف، حامی حقوق شهروندان، مبتنی بر حاکمیت ملی، توزیع کننده قدرت در چهارچوب احزاب و شوراها و برقرار کننده عدالت اجتماعی.

خامسی ادامه داد در این تعریف منظور از جامعه مدنی کل جامعه است که از سه رکن مردم،دولت و تشکلهای مدنی تشکیل شده که این ارکان میبایست با یکدیگر رابطه دو طرفه و ارگانیک داشته باشند.

مدیر انجمن شهریار نگار با اشاره به اینکه قدرت اجتماعی، قدرت سیاسی را تولید می کند و مرزهای اجتماع و سیاست درهم آمیخته اند ، مرزبندی میان جامعه سیاسی و مدنی غیرممکن دانست و گفت:بنابراین نهادهایی مثل احزاب و تشکل های سیاسی و به تبع آن قدرتهای شکل گرفته از اینها (دولتها) در دل جامعه مدنی قرار می گیرند.

خامسی ادامه داد :  مدیریت دولتی تحت تاثیر عوامل و ذی نفعان قدرت ، سیاستمداران و سرمایه داران از کارکردهای صحیح خود فاصله میگیرد که این امر موجب شکل گیری نوعی استبداد درون ساختار دموکراسی میشود و اینجاست که نقش تشکلهای مردم نهاد در جامعه برای مبارزه با این استبداد پر رنگ میشود.

مدیر انجمن شهریار نگار با اشاره به ویژگیهای غیردولتی،غیر سیاسی ،غیر انتفاعی،مستقل و خودجوش بودن تشکلهای مدنی در تعاریف جهانی گفت: به دلیل شرایط حاکم بر کشورهای توسعه نیافته و  موانع موجود بر سر راه توسعه جامعه مدنی از جمله :دولتهایی با نظام اقتصادی رانیتر،قدرت سیاسی متمرکز، فرهنگ سیاسی غیرمدنی و عدم پذیرش عمومی فعالیت تشکلهای مردم نهاد تعاریف این تشکلها در جوامع مدنی کمی متفاوت است و میبایست در این خصوص بومی سازی صورت پذیرد.

 

در واقع در کشور های کمتر توسعه یافته ابتدا یک جامعه به اصطلاح مدنی شکل میگیرد(که  سه رکن اصلی آن وجود دارد اما روابط ارکان آن به شکل صحیح و ارگانیک نمیباشد، در این کشورها که اقتصاد کاملا دولتی و شبه دولتی است شرایط برای فعالیت سازمانهای مردم نهاد بسیار سخت میشود چرا که فلسفه وجودی انجمن‌های مردم نهاد، عدم وابستگی به دولتهاست اما  در شرایطی که ساختار اقتصادی حتی فرهنگی،اجتماعی و سیاسی در چنین کشورهائی دولتی و شبه دولتی است ،ناچارا  این تشکل ها به دولت ها وابسته شده و گریزی بر این نیست .

وقتی نظام آموزشی،شهرداری ها، صنایع ،ورزش،مخابرات ،اقتصاد حتی فرهنگ و سیاست و تمام چیزهای دیگر دولتی و شبه دولتی هستند وقتی همراه اول، ایرانسل، ایران خودرو ، سایپا ،استقلال ، پرسپولیس ،مدارس، دانشگاه ها ،دانشگاه آزاد و حتی این سالنی که همایش در ان برگزار میشود و…تمام چیزهای دیگر  همگی به نوعی دولتی و غیردولتی هستند عملا صحبت از تشکلهای غیر دولتی بدون وابستگی به دولتها و کاملا مستقل از آنها مفهموم عملیاتی پیدا نمیکند.

در واقع با پدیده ای موجه میشویم که ngo ها به go ها تبدیل میشوند . در این شرایط اگر سیاست تشکل ها با سیاست منابع قدرت و ثروت (که بر دولتها تاثیر گذارند )همراه نباشد مورد بی مهری قرار گرفته و احتمالا منحل خواهند شد.

در این شرایط مدیران انجمنهای مردم نهاد میبایست با استفاده از علم و هنر مدیریت و مهارتهای فردی به گونه فعالیت انجمنها را هدایت نمایند که علاوه بر تعامل با دولتها و بهرمندی از یاری آنها ،خدشه ای به استقلال انجمنهای مردم نهاد وارد نشده و این سازمانها کارکردهای اصیل خودر را به صورت صحیح به انجام رسانند.

زمانی که فعالیت انجمن‌های مردم نهاد مطابق اهداف و رویکرد‌های دولتی باشد، با محدودیت های کمتری فعالیت خواهند نمود اما  اگر در خلاف این مسیر حرکت کنند، کار برای آنها بسیار دشوار  خواهد بود. از این رو، انجمن‌ها باید زمانی که فضای باز سیاسی ایجاد می‌شود، نهایت بهره را برده و ریشه‌های خود را تقویت کنند تا اگر این فضا تغییر کردِ، آنقدر توانمند شده باشند که بتوانند به فعالیت خود ادامه داده و نقشهای اساسی خودرا ایفا نمایند.

اینجاست که میبایس در تعریف خود از انجمنهای مردم نهاد در ایران کمی تعدیل کرده به جای کاملا غیر دولتی از تعریف کمتر دولتی،به جای تعریف کاملا غیر سیاسی از خیلی کم سیاسی که این خود تابع وابستگی به دولتهاست و در تعریف عدم وابستگی اقتصادی از تعریف کمتر وابسته استفاده کنیم.

در واقع کمی تابع دولتها بودن،کمی تابع سیاستهای دولت حاکم شدن و کمی وابستگی اقتصادی به دولتها به دلیل شرایط حاکم بر جامعه میباشد و نه دلیل ضعف انجمنها و اشکال در کار آنها.

در پایان خامسی با اشاره به شرایط خوب فعلی که به دلیل حضور نخبگان اجتماعی در راس دولت بوجود آمده است گفت تشکلها باید از این شرایط باز سیاسی و اجتماعی ایجاد شده نهایت بهره را برده ،بزرگ شده و ریشه های خود را تقویت نمایند.

در دوره اصلاحات خصوصا در زمان آقای خاتمی در حوزه  فعالیتهای مدنی فعالیتهای بسیار زیادی انجام شده است.

در ادامه دکتر ناجی فرماندار شهرستان شهریار ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این برنامه و  تشکر از برگزار کنندگان برنامه و با تشکر از خانم ارشد بابت حضور در این همایش گفت: امیدواریم این فعالیت های اجتماعی تشکلهای مدنی گسترش یابد و کمک کند تا جامعه هرچه بهتر در مسیر رشد و ترقی قرار بگیرد. اساس کار  که ما هم به عنوان مجموعه اجرائی و دولت دغدغه آنرا در حوزه اجرا  داریم نقش مردم و  مشارکت مردم در حد و سطحی است که میبایست وجود داشته باشد در واقع نقش مردم در سرنوشتشون و مشارکتشون در تصمیم گیریها است در واقع اساس کار مردم هستند و نقشی که باید به مردم بدهیم.

با توجه به گستردگی نیازهای شهروندان و فعالیتهایی که بشر با ان مواجه است و تخصص های مختلف مورد نیاز و با توجه به ناتوانی بخشهای دولتی در پاسخگوئی به تمام نیازهای شهروندان در همه حوزه های مورد نیاز و تخصص های مختلف باعث شده است که به نهادهای مدنی توجه ویژه شود.

موضوع دیگر توزیع قدرت است، که میتواند به عنوان مسئله اصلی در بسیاری از چالش های موجود مطرح باشد.اساسا انحصار به عنوان یکی از مشکلات اصلی در راه توسعه جوامع مدنی و تشکل های مدنی مطرح بوده اند.

در دوره اصلاحات خصوصا در زمان آقای خاتمی این حوزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است .در آن دوره تشکیل جامعه مدنی به عنوان یکی از راههای نجات کشور از ورطه نابودی مورد توجه قرار گرفت و افراد مختلفی در این حوزه فعالیت نمودند و هزینه های بسیاری نیز پرداخت شد و این فضا که هم اکنون در دولت دکتر روحانی وجود دارد و در این دولت هم میبینیم به این مسائل توجه خوبی شده است تا حدود زیادی حاصل همان زحمات و تلاشها بوده است و میبینیم اکنون به نقطه ای رسیده ایم که با فعالین اجتماعی اینجا گرد هم آمده ایم تا درمورد موضوعی ودر یک فضایی صحبت شود که در گذشته کمتر امکان آن وجود داشت است.

دکترناجی با تشکر از دکتر کوزه گر که در این حوزه زحمت های زیاده کشیده اند ابراز امیدواری کرد  مردم در موضع خود و در زمینه ای که شایستگی دارند قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از خواسته های مردم صرفا مدنی است و بخشی احذاب هستند که در حوزه مدنی کار می کنند گفت : همه اینها در زمینه فعالیت های مدنی است و نهایتا جامعه به سمتی سوق داده میشود که مردم علاقه مند به آن هستند و تمام حوزه های دولتی هم باید در اختیار مردم قرار بگیرد تا مردم بتوانند به خواسته ای خودشان برسند . برداشت شخصی و چهارچوب نظره بنده این بوده است که تلاش شود توفیقاتی در این حوزه حاصل گردد که متاسفانه نتیجه چندان هم مطلوب نبوده است و دلیل آن هم  وجود  یک مقاومت جدی در فضای جامعه  است.

وی با اشاره به ثبت چهار ان جی او  و در دست ثبت بودن تعداد دیگری تشکل  دیگر همچنین پویای احزاب گفت:این باعث می شود حوزه اجرا نقایص و مشکلات خود را بشناسد ،در بخشهائی که ضعف دارد از یاری تشکلها بهره ببرد،در مواردی که میتواند نقشهای خود و تصدی گری خود را واگذار کند و نهایتا به سمت جامعه ایده آل حرکت کنیم.

امیدوارم مجموع این فعالیت ها بتواند کمک کند و ماب ه نقطه مناسب برسیم و آمادگی استفاده از نظرات نخبگان و شهروندان را داریم.

 پس از  تشکیل دولت ها  مردم متوجه شدند نیاز به یک سری نهادهای غیر دولتی برای جلوگیری از خود سری دولت ها دارند  تا جلوی استبداد دولت گرفته شود 

دکتر کوره گر معاون مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی با بیان اینکه جامعه مدنی معنی لغوی سختی دارد و تعاریف زیادی در باره آن وجود دارد گفت: پس از  تشکیل دولت ها  مردم متوجه شدند نیاز به یک سری نهادهای غیر دولتی برای جلوگیری از خود سری دولت ها دارند  تا جلوی استبداد دولت گرفته شود . امروزه جامعه مدنی بخشی از روابط اجتماعی و مستقل است که مردم جدا از حاکم سیاسی انجام میدهند. جامعه مدنی با هر تعریفی که باشد نقش مردم در  آن خیلی مهم است و رتفق و فتق امور مردم در ان توسط خود مردم صورت میگیرد و ان جی او ها نقششان این است که کارهایی که  دولت ها نمی توانند انجام دهند  انجام دهند ،در زمینه های : سیاسی ،فرهنگی  و در همه زمینه های اجتماعی هنری و سیاسی انجام دهند.

ما باید به جایگاها یی برسیم که فعالیتهای که ان جی او ها می توانند  انجام دهند دولت ها ورود نکند. نقش اصلی ان جی  او ها تثبیت انجام امور اجتماعی و تشویق دیگران به انجام مسولیت اجتماعی است. مسولیت اجتماعی یاد اوری می کند هر انسانی که در جامعه ای زندگی می کند دارای یک مسولیت است. در درجه اول مسولیت های مختلفی است . کار ما و برند ما که  به جامعه اسیب  نرساند و ما مکانیزم پیشگیری از این اسیب را داشته یاشیم. در ثانی اگر ما پیش بینی می کنیم که به جامعه اسیب می رساند ، از مسولیت اجتماعی به دور است که انرا به انجام رسانیم. ما  باید از اسیب پیش گیری کنیم و اگر اسیبی رساندیم ان را درست کنیم.  وجه سوم مسولیت اجتماعی اخلاق مداری آن است. در سطح چهارم  تشویق دیگران برای پذیرش این مسولیت و درست انجام دادن ان است. بعدها زبان سالم هم اضافه شد. نشاط جامعه از یکی از این کارها است. سلامت و نشاط اجتماعی و مسولیت پذیری اجتماعی مهم است. تلاش کنیم که احساس مسولیت پذیری را به همه بدهیم اینکه جایگاه مسولیت پذیری کجاست،  هم در فرهنگ و تمدن ایران جایگاه بالایی دارد.  ما باید رفتار نیک گفتار نیک و  کردار نیک که پایه فرهنگ ایران است را گرامی بداریم و اینکه  ان جی   او ها چقدر در این امر موفق بوده اند. ایشان با اشاره به تاکید امیزه های دینی ما  برای نهادینه کردن این فرهنگ ها ابراز امیدواری کرد این ان جی او ها موفق تر شوند تا موجب خیر صلاح جامعه باشند.

 

نمیتوان فقر را در جامعه دید اما در مقابل ان کاری انجام نداد

در ادامه خانم لیلا ارشد فعال و مددکار اجتماعی ضمن  تبریک اینکه فردی مانند اقای دکتر ناجی به عنوان فرماندار شهریار است که شرایط را طوری فراهم میکند چنین همایشاتی با موضوع جامعه مدنی در شهریار برگزار شود گفت:

از امدن به اینجا و دیدن این همه نیروی جوان بسیار خوشحال هستم .من به عنوان مددکاراجتماعی ۴۰ سال در حوزه آسیبهای زنان و کودکان فعالیت می کنم. ۲۲ سال به طور مشخص با انجمن حمایت ازحقوق کودکان کارم را شروع کردم تا امروز که ۱۳ سال قبل اولین مرکز رو برای کاهش آسیب اعتیاد زنان راه اندازی کردم.

یکی از خصوصیات جامعه مدنی و جوامع توسعه یافته این است که نهادهای مدنی در ان فعال باشند.NGO  ها به عنوان نهادهای غیر دولتی و غیر سیاسی در آن فعالیت کنند و بتوانند شرایط جامعه را بهتر کنند.  چون شرایط جامعه به طور مرتب دارد پیچیده تر میشود. ما امروز به روایتی ۱۸ میلیون حاشیه نشین داریم. تهران ۱۳ میلیون حاشیه نشین دارد. سن اعتیاد پایین آمده است. زنان بیشتر درگیر اعتیاد شده اند. طلاق به شکل گسترده دارد اتفاق می افتد. به همه این دلایل نیاز هست که افرادی مثل شما با این نیرو با این عشق با این همه شور دور هم جمع شوند و ببینند چکار می شود کرد که شرایط را بهتر کنیم. من فکر می کنم که ما اینطوری فکر می کنیم و می بینیم که خوشبختی برای ما یک نفر در خانه ما، در کوچه ما، حتی در مملکت ما به تنهایی اتفاق نمی افتد. اگر قرار است که ایران در منطقه ای باشد که دور تا دورش جنگ و درگیری فقر و مشکلات ما چقدر خوشبخت می توانیم باشیم؟

آبا در کوچه ای که آقای دکتر کوزه گر به آن اشاره کرد این همه مشکلات هست ما خوشبخت می توانیم باشیم؟

اینکه سالها قبل بحث شعرا و دانشمندان ما این بوده که چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار واقعیتش همین است، ما نمی توانیم حتی وقتی ما سوار بنز چند صد میلیونی هستیم سر چهارراهی یک دختری میاد و به پسر جوانی میاد و می چسبد به ماشین من گریه می کند تقاضا می کند ماشین را من را می بوسد من نمی تونم ادعا کنم که اصلا برام مهم نیست. بنابراین اگر بگویم که من وضع مالی خوبی دارم پولدارم حالا هر چی میخواد بشه، واقعیت این است که دیگر این گونه نیست. وقتی ما آدمهایی را می بینیم در شرایط دشوار زندگی می کنند، وقتی کودکان کار را کار را میبینیم نمیتوانیم از اینها راخت بگذریم و بگوییم حالا که  شرایط من خوب است مهم نیست. اینکه شرایط وادار میکند ما دور هم جمع شویم و فکر کنیم که کاری برای بهبود جامعه مان میخواهیم بکنیم بسیار ارزشمند است.همه ی تلاش سالهای ما این بوده که بتوانیم مطالبه گری کنیم. من اینکه ما بازوان دولت هستیم را نمیپسندم ، ما در واقع حلقه های واسط بین گروه و هدف مردم و جوامع محلی  و سیاست گزاران و برنامه ریزان که گاهی اوقات کیلومترها فاصله د ارند. کم وقتی برای اولین بار مرکز کاهش آسیب های زنان را در دروازه غار تهران تاسیس کردم ۱۳ سال پیش وقتی صحبت نداشتن هویت و شناسنامه زنان را مطرح کردم معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت شما راجع به مهاجرین صحبت می کنید می گفتم یم زن مسلمان ایرانی که مادر شناسنامه ندارد. و فرزند هم فاقد شناسنامه است. و یا وقتی در سال ۷۷ به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان با آمدن کودکان به سطح شهر تصمیم بر این گرفته شد . و این مسولیت به من داده شد که مساله این کودکان چیست و چرا ما به طور ناگهانی با حجیم این کودکان در سطح شهر مواجه شدیم. وقتی من در سطح شهر  به بررسی پرداختم  و تصمیم گرفتم با این کودکان یک مصاحبه داشته باشم. وقتی که به درد مشکلات کودکان پی بردم. توانستم صدایم را برای مسولان و هیات حاکم بالا ببرم. این درست است که همه حواستار این هستیم که جز نهاد زرد یا جی او ها نباشم اما سالها تجربیات تلخ و شیرین را تجربه کردم. حتی به ما گفتند شما ممکن است نماینده سی ای ای در ایران باشید و یا شما از کجا حمایت می شوید. در صورتی که تمام پرونده های ما شفاف و روشن هستند. در تمام اختلاس های که اتفاق افتاده  نام هیچ زن و هیچ نهاد مدنی نبود. وقتی وزارت کشور و اشراف دارد و این ها را می شناسد.

اینکه از مسولیت های اجتماعی صحبت می شود من خیلی خوشحالم و در باره چیزهایی صحبت می شود که ما سالها نمی توانستیم سالها راحت درباره آنها صحبت کنیم. نهاد های مدنی خودشان در طی این سالها تقویت شدند. همدیگر را پیدا کردند و چون نهادهای مردمی کسانی هستند که از دل جامعه برخاسته و نیروی متخصص هستند. مثلا انجی اوهای محیط زیست همگی جز متخصصان هستند. انجی اوهای کودکان کار همگی متخصص و درد آشنا و خواستار سلامت اجتماعی هستند. من برای زنان اسیب دیده و تن فروش مبتلا یان به اچ ای وی و اعتیاد وقتی با گروهای سنتی و مذهبی صحبت می کردم تصورشان این بود که انتخاب خودشان است و مشکلات مربوط به خودشان است. در حالی که واقعا این طور نیست.

وقتی امکان پیشگری سطح یک را برای فرزندانمان نداریم و وقتی دارای ابزاری برای مقابلعه با این مشکلات ندارند و ابزاری برای شناخت خود ندارند. و وقتی ارتباط بین فردی را نمی شناسند. و وقتی مسولیت پذیری را ندارند.

امروزه نهادهای مدنی با مطالبه گری و با مشارکت  گرفتن  از مردم هم خودشان و هم  گروهای  هدف را توانمند می کنند. ما در ازمینه های کودکان کار نجربه های ارزشمندی داریم. ان جی او ها تخصصی کار می کنند و تفاوت آنها با نهادهای سنتی و خیریه در این است که خیریه ها فقط سعی در بهتر کردن یک لحطه کودکان را دارند و ان جی او ها سعی در بهتر شدن شرایط آنها در طولانی مدت دارند.

نگاه به جامعه امرور نگاه قومی و قبیله ای نیست. نگاه ها تفاوت کرده و انتظارها این است که حاکمان جامعه بتوانند قوانین حمایتی را طرح کنند. و طبعتا ما نهادهای مردمی صداهای گروهای هدف هستیم. به عنوان  مثال در زمینه کودک آزاری .

بنابراین  ان جی او ها تلاش می کنند دولتمردان را از نزدیک با کشکلات گروه هدف آشنا کنند. و استمداد بطلبیم برای اینکه بتوانیم امروزه به داد کودکام و زنان آسیب دیده شهرمان برسیم.

 

در ادامه آقای عظیمی  از فعالان اجتماعی شهریار در ادامه بحث تشکل های مردم نهاد به بیان نقش انجمن های مردم نهاد و تاثیر آن  درتوسعه  جوامع مدنی پرداخت. ایشان به بیان  نقشی که انجمن های مردم نهاد در جامعه می گذارند و  بسیار تاثیر گذار است پرداخت. آمار زیادی در ژاپن وجود دارد که نشان میدهد زنان خاندار دارای نهاد و انجمن های مردم نهاد زیادی هستند. در آمریکا به طور میانگین هر آمریکایی دارای ۴ انجی او است. بحران امروز ما بحران سرمایه اجتماعی است. و انجمن مردم نهاد می تواند این بحران را حل کند.

در ادامه ایشان به بحث شوراها پرداختند و گفتند شورا یک تفکر است که در منزل، اداره، خانه وجود داردو.شورا یک رفتار اجتماعی است. و اهمیت زیادی دارد. که خداوند در کنار نماز و انفاق قرار داده است. تشکل های مردم نهاد در نهایت  به جامعه مدنی می رسد. و توسعه جوامع در نهایت به حکمرانی خوب می رسد. که حکمرانی خوب نهایت اجتماعی مردم است. زیرا انجمن های مردم نهاد یک گام بلند در ایجالد این ارمان شهر است.

از این جهت می توان گفت هر چقدر جامعه مدنی بتواند در جهت  یک حکمرانی خوب پیش رود به عنوان یک جامعه توسه یافته شناخته می شود به عنوان نمونه جوامع اسکاندیناوی را می توان نام برد. در نتیجه می توان گفت تشکل های مردم نهاد به توسعه جوامع مردم نهاد منجر می شود و توسعه جوامع مردم نهاید هم منجر به یک حکمرانی خوب می شود که این آرمان مردم یک جامعه است.

جامعه مدنی یکی  از پایه های دموکراسی است. جامعه مدنی باید حاوی مجموعه ای از حوزه های عمومی  خودمختار باشد که در درون آنها ،انجمن ها و نهاد های مدنی بتوانند به امور  خود سروسامان بدهند  و منافع اعضای خود و منافع جامعه را پاس بدارند.  باید بین جامعه مدنی  و دولت و مردم رابطه انداموار باشد .

حکمرانی خوب  یک آرمان  است که در غایت توسعه جوامعه  در نظر گرفته می شود :

حکمرانی خوب  هشت مشخصه اساسی دارد:

۱) مشارکت .  ۲)حکومت قانون ۳)  شفافیت  ۴)پاسخگویی  ۵) عدالت و همه گیری  ۶)کارایی و اثر بخشی

۷)مسئولیت پذیری  ۸)اجماع محوری.

جامعه جهانی با سه  انقلاب  روبرو است :

جهانی شدن   – دگردیسی در زندگی شخصی   – رابطه انسان با طبیعت.

که هر کدام این ها یک راه حل و کارکردی دارد. ما برای بحران جهانی شدن می توانیم با تشکیل انجمن های مردم نهاد گام بلندی به سوی حل این مشکل و در نهایتقد به سوی یک جامعه خوب گام برداریم.

جامعه ایرانی با بحران  های اجتماعی مانند  نابرابری ، فساد و سست شدن ارزشهای اخلاقی روبرو است .

جامعه شهرستان شهریار  با  بحران  محیط زیست ، فقدان همبستگی جمعی به دلیل مهاجرت گسترده در طول سا های گذشته ، فقدان زیر ساخت های مناسب فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی  برای توسعه فقر و حاشیه نشینی       گسست  اجتماعی ، قومی و فرهنگی  روبر است .

راه حل این مشکلات در شهرستان شهریار ایجاد تشکل های مردم نهاد  است که گام موثری در جهت حل مشکلات مردمی است.

همه ما می توانیم در این مسیر قدم برداریم. در ابتدا ممکن است که این قدم کوچک و حقیر باشد اما مطمعنا این قدمها در نهایت گام موثری در در مسیر حکمرانی خوب و ارتقاء سطح جامعه است.

در انتها با تشکر از آقای ناجی فرماندار محترم که حمایت به سزایی در تشکیل این نهاد و حمایت از این نهاد ها را برعهده دارند برای ایشان ارزوی موفقیت نمود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Visits: 22