موشهای نروژی ، از خیابان ولیعصر تهران تا خیابان ولیعصر شهریار

موشهای نروژی ، از خیابان ولیعصر تهران تا خیابان ولیعصر شهریار زنگ خطر برای مسئولین… راضیه احمدوند مهم‌ترین چالش فراروی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهریار چه مساله‌ای می‌تواند باشد؟ کمبود تجهیزات و امکانات برای امدادرسانی، جلوگیری از تبدیل باغات به فروشگاه و تالار و پارکینگ یا وجود صدها هزار بافت فرسوده در جای جای […]

موشهای نروژی ، از خیابان ولیعصر تهران تا خیابان ولیعصر شهریار

زنگ خطر برای مسئولین…
راضیه احمدوند

مهم‌ترین چالش فراروی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهریار چه مساله‌ای می‌تواند باشد؟ کمبود تجهیزات و امکانات برای امدادرسانی، جلوگیری از تبدیل باغات به فروشگاه و تالار و پارکینگ یا وجود صدها هزار بافت فرسوده در جای جای شهرستان و یا افزایش عجیب موش‌های نروژی در خیابان ولیعصر ، چالش اصلی کدام است؟
مردم شهریار دیگر به جولان موش‌های نروژی در خیابان‌های شهر خصوصا خیابان ولیعصر شهریار عادت کرده‌اند. پرسه موش‌ها یا غذا خوردن آن‌ها در گوشه وکنار شهر بدون ترس از انسان‌ها، به یکی از عادی‌ترین تصاویر شهر تبدیل شده‌ است.
شهروندان از وجود موش ، سوسک ،و موجودات موذی دیگر در سطح معابر شهر شکایت دارند اما متاسفانه مسئولین شهرهنوز پاسخ مناسبی به شهروندان در این رابطه نداده اند !
معضلی که گویا اراده یا دغدغه ای برای حل آن در شهرداری وجود ندارد .».
موش‌های نروژی را بشناسیم
موش‌های نروژی به‌نام‌های موش قهوه‌ای، موش انبار، موش کشتی، موش فاضلاب و موش بندر نیز نامیده می‌شوند. موش نروژی، موشی چاق‌تر از موش‌های دیگر است. عادت به زیستن در مناطق گرمسیری داردو گونه‌ای است که تمایل به زندگی جمعی دارد و تحت شرایط مطلوب، کلونی‌هایی را با جمعیت بیش از صد رأس تشکیل می‌دهد.
موش‌ها بیشتر در سوراخ‌ها و حفره‌های تاریک زندگی می‌کنند و برای تامین غذای روزانه خود از این حفره‌ها خارج می‌شوند. آن‌ها معمولا در فضاهای تاریک و مرطوب که دسترسی آسان به مواد‌غذایی دارند، زندگی می‌کنند. فراهم بودن تمامی این عوامل، موجب افزایش زاد و ولد آن‌ها شده است. موش‌ها بیشتر از نوع نروژی هستند و هر جفت موش، سالانه قدرت زایش ۷۰۰ تا ۸۰۰ موش را دارند. به همین دلیل کنترل جمعیت آن‌ها مهم است.
دیگر موش‌ها از مردم نمی‌ترسند
سبک زندگی موش‌ها تغییر کرده است، «زندگی موش‌ها در سطح شهر و کنار مردم، موجب تغییر سبک زندگی آن‌ها شده است. موش‌ها به‌راحتی درکنار گربه‌ها غذا می‌خورند و از انسان‌ها نمی‌ترسند. غذا به‌اندازه کافی برای آن‌ها وجود دارد و مکان امنی برای زندگی دارند. هنگامی‌که تمامی فاکتورهای زاد و ولد وجود دارد، در چند سال آینده آمار جمعیت چند میلیون موش‌های شهریار همانند پایتخت دیگر شگفت‌انگیز نیست».
درزهای شهر را بگیریم
زاد و ولد و افزایش جمعیت موش‌ها، عوامل بسیاری دارد. حفره‌ها، شکاف‌ها، رطوبت و غذا، عواملی هستند که باید ابتدا برای مقابله با موش‌ها به سراغ آن‌ها رفت. زباله‌ به‌عنوان مهم‌ترین عامل منبع تغذیه موش، باید کنترل شود. همچنین باید حفره‌های شهری را که مکان مناسبی برای موش‌هاست، از بین برد
کنترل جمعیت موش‌ها، موضوعی نیست که در یک بازه زمانی کوتاه مدت حل شود بلکه نیازمند برنامه‌ریزی و اقدامی مستمر از سوی مسئولین ذی ربط است
اهمیت مبارزه با موش
مبارزه با موش از دو جهت حائز اهمیت می‌باشد:
۱٫ اقتصادی
۲٫ بهداشتی
موش‌ها با وارد کردن خسارت به مواد غذائی و پایین آوردن ارزش آنها و انتشار و انتقال بیماری‌ها و بالاخره ایجاد مزاحمت برای انسانها مورد تنفر انسان بوده و برای بسیاری از افراد سبب ایجاد ناراحتی فکری و روحی می‌گردند.
پزشکان معتقند موش‌ها معمولاً ۳۵ نوع بیماری مختلف را به انسان منتقل می‌کند که عبارتند از
Rabies (هاری)
تب گازگرفتگی
طاعون
لپتوسپیروز
سالمونلوزیز (حصبه)
یرسینیوزیز
تیفوس
توکسوپلاسموزیز
تب راجعه
تولارمی
سالک
روش‌های مبارزه و موثر با این معضل
۱ـ اقدامات بهسازی و بهداشتی
۲ـ استفاده از سموم شیمیایی
۳ـ استفاده از امواج مافوق صوت
۴ـ جلب کننده‌های شیمیایی
۵ـ دور کننده‌ها
۶ـ تله‌گذاری
۷ـ مبارزه بیولوژیکی
۸ـ مبارزه ژنتیکی
متاسفانه «شهرداری موضوعات اصلی شهر همچون بهداشت عمومی مردم، ارتقاء کیفیت زندگی مردم و جمع‌آوری سد معبرها و کارتن‌خواب‌ها و دیگر معضلاتی که در ابتدای گزارش به آنها اشاره شد را به دست فراموشی سپرده است».
نگاه جامع برای حل مشکلات شهرستان یک امر ضروری است .
بدانیم که باید همه با هم یکدست باشیم و تا زمانی که در مسئولیت و جایگاهی هستیم باید تلاش کنیم دین خود را به مردم ادا کنیم.
حال باید دید چه اقدام موثری برای حل این معضل از سوی مسئولین صورت خواهد گرفت.

خیابان ولیعصر شهریار /

Visits: 26