معرفی احزاب شهرستان شهریار

معرفی احزاب و تشکلهای سیاسی شهرستان شهریار احزاب شهرستان شهریار شهید مظلوم آیه الله  بهشتی : «… تشکّل حق، تشکّلی است که انحصارطلب نیست، تشکّل سالم، تشکّلی است که یک نظام ارزشی را روشن و صریح مطرح می کند و میگوید : ما پاس دار این نظام ارزشی هستیم، پاسدار این ارزش ها هستیم، هرکس […]

معرفی احزاب و تشکلهای سیاسی شهرستان شهریار

احزاب شهرستان شهریار

شهید مظلوم آیه الله  بهشتی :

«… تشکّل حق، تشکّلی است که انحصارطلب نیست، تشکّل سالم، تشکّلی است که یک نظام ارزشی را روشن و صریح مطرح می کند و میگوید : ما پاس دار این نظام ارزشی هستیم، پاسدار این ارزش ها هستیم، هرکس این ارزش ها را دارد مورد حمایت است، خواه داخل تشکیلات (به عنوان حزب) باشد، خواه نباشد، هرکس این ارزش ها را ندارد، این مورد انتقاد ما است، خواه عنصر تشکیلات باشد، خواه نباشد.»

در دنیای کنونی فعالیت احزاب یکی از ضروریات زندگی جوامع بشری محسوب می‌شود، به ‌طوریکه یکی از مؤثرترین نهاد های   تأثیر گذار بر روند های تصمیم گیری و اجرائی کشورها و به عنوان حلقه واسط بین مردم و حاکمیت سیاسی بوده و از مهمترین ابزارهای مشارکت سیاسی مردم و مهار قدرت در جوامع دموکراتیک محسوب می شوند. در جوامع و نظامهای سیاسی کنونی تقریباً هم اندیشی کاملی نسبت به ضرورت تحزب وجود دارد و از احزاب بعنوان چرخ دنده ماشین دموکراسی یاد می‌شود.

جوامعی که نظام سیاسی آنان بر انتخابات، پارلمان و امثال آن مبتنی است، وجود احزاب را ضروری شمرده، فقدان آن را خلأیی در صحنۀ سیاسی قلمداد می کنند؛ به طوری که در فقدان فعالیت احزاب موثر، اولا مردم در انتخاب مدیران جامعه، نمایندگان مجلس و امثال آن دچار مشکل می شوند و ثانیا زمینۀ به صحنه آمدن افرادی که سابقه روشنی در عرصه سیاسی-اجتماعی جامعه ندارند و یا لااقل برای مردم شناخته شده نیستند، فراهم است و ثالثا پس از انتخاب افراد توسط مردم مکانیزم مطالبه گری موثری وجود ندارد.

از این رو احزاب برای نهادینه و شفاف شدن فعالیت های سیاسی لازم شمرند میشوند.

معرفی احزاب شهرستان شهریار :

الف: احزاب اصولگرا:

  1. جامعه اسلامی کارمندان تنها حزب اصولگرایی است که رسما در شهریار مشغول به فعالیت است و با مسئولیت عباس باقریان مشغول به فعالیت میباشد.
  2. جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) از دیگر گروه های فعال در سطح شهرستان شهریار میباشد
  3. جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی
  4. حزب جوانان انقلاب اسلامی
  5. حزب موتلفه

که البته تنها تشکل اصولگرایی که رسما و با مجوز فعالیت از فرمانداری شهریار در سطح شهرستان فعال است جامعه اسلامی کارمندان میباشد و سایر تشکلها عمدتا در ایام انتخابات فعال شده و فعالیت آنها در سایر مواقع کمرنگ میشود.

ب: احزاب اصلاح طلب:

  • انجمن اسلامی معلمان: این تشکل سیاسی قدیمی ترین و ریشه دار ترین تشکل سیاسی فعال در شهرستان شهریار است.در حال حاضر مسئولیت این تشکل با علی ایاز تندرو بوده و از افراد شاخص فعال در این حزب میتوان به عیسا معرفی، محمد هژبری، ماشالله عباسی، سید هادی عظیمی، محمد کلهر، امیر یقین لو و…اشار نمود.

اعضای شورای مرکزی این تشکل با رای کلی اعضا که تعدادشان بالغ ۱۲۰ نفر میباشد انتخاب میشوند.

  • حزب اتحاد ملت ایران با مسئولیت سید هادی عظیمی
  • حزب اراده ملت ایران با مسئولیت مهندس محمد افشار
  • مجمع فرهنگیان ایران اسلامی با مسئولیت امیر یقین لو
  • حزب ایثارگران اصلاح طلب با مسئولین محمد کلهر

لازم به ذکر است دو تشکل انجمن اسلامی مهندسین و انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها نیز در حال آماده سازی مقدمات برای فعالیت در این شهرستان میباشند.

علاوه بر اینها دو جریان عمده غیر رسمی اصلاح طلب تحت عنوان شورای اصلاحات با مسئولیت دکتر احمد رباطی و شورای هماهنگی احزاب و تشکل های اصلاح طلبان با مسئولیت دوره ای مهندس محمد افشار نیز در سطح شهرستان مشغول فعالیت میباشند.

احزاب شهرستان شهریار /

Visits: 143