معادله تبعیض، فساد وفقر

معادله تبعیض، فساد وفقر هر کدام از واژه های تبعیض، فساد وفقر در عالم ذهن تعاریفی دارند ولی اینکه در عالم واقع کدام علت و کدامیک معلول هستند بین مفسرین وتحلیگران محل افتراق است. بدون تردید مفهوم فقر به عنوان یک پدیده که در طیف ناهنجاری ها وآسیب های اجتماعی محسوب می شود به خودی […]

معادله تبعیض، فساد وفقر

مرتضی صارمی

هر کدام از واژه های تبعیض، فساد وفقر در عالم ذهن تعاریفی دارند ولی اینکه در عالم واقع کدام علت و کدامیک معلول هستند بین مفسرین وتحلیگران محل افتراق است.

بدون تردید مفهوم فقر به عنوان یک پدیده که در طیف ناهنجاری ها وآسیب های اجتماعی محسوب می شود به خودی خود وجود ندارد. بلکه ناشی ومتأثر از علت وعللی است. هرگاه در  اعمال مجازات تناسبی بین جرم ومجازات رعایت نشود اثر وضعی آن در  ذهنیت و واقعیت به اشکال مختلف آشکار می شود ویا در وضع قانون نیز همین وضعیت حاکم است چنانچه قانون امکان بهره مندی از منابع و منافع عمومی را برای فرد یا افرادی خاص  فراهم کند که محصول وبرایند آن باعث فربه شدن گروهی خاص گردد سرانجام  موجب تورم خواهد شد و تجمیع منابع در یک جا فساد را در پی دارد و هر آنچه فاسد گردد قابل استفاده نیست وباید هرچه زودتر نسبت به رفع یا دفن آن اقدام کرد. و همین طور  در اجرای قانون نیز چنانچه مجری بر اساس سلیقه ومیل خود قانون را اعمال کند علاوه بر خطا باعث بی اعتمادی خواهد شد و در این وضعیت اگر اعتماد عمومی آسیب ببیند جبران آن کاری دشوار وشاذ می باشد.

تبعیض چیست؟

از منظر اخلاق وجامعه شناسی این حالت را« تبعیض» می نامند به این معنی است که  یکی بصورت نابرابر از مزایای اجتماعی بهره مند می شود. چنانچه تصمیمات در حوزه تقنین وداوری واجرا هرم جمعیتی را به شکل مثلث ترسیم کند نشانگر این است که طبقه متوسط جامعه لاغر شده وقاعده هرم که طبقه ضعیف جامعه است به شدت رو به فزونی می باشد.  محرومیت طیف عظیم جامعه از منابع ومنافع کشور در ترسیم نمودار نشانه رشد غیر طبیعی شاخص تبعیض است.  تبعیض باعث می گردد فرصت ها به صورت نابرابر در اختیار افرادی قرار گیرد که در تولید وتوزیع آن شایستگی لازم را ندارند و منجر به فساد خواهد شد ودر نهایت علت موجده فقر در جامعه می باشد ولذا دستگاه های تقنینی، قضایی واجرایی به جای شعار مبارزه با فقر وفساد وتبعیض باید  معادله را تغییر دهند و اول با تبعیض مبارزه کنند تا فسادی شکل نگیرد بدیهی است در این حالت فقر نیز پدید نخواهد آمد.

معادله تبعیض، فساد وفقر

مرتضی صارمی

Visits: 90