سیلی متکدیان بر چهره شهریار

وجود متکدیان خصوصا نمود تکدی گران خارجی در شهریار نشان دهنده عدم توجه کافی نهادهای مسئول به این امر در شهریار است پدیده تکدی‌گری به دلیل عوامل مختلف اقتصادی، روانی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد می‌شود که مهمترین دلایل بروز این پدیده فقدان کار ، اعتیاد، مهاجرت و… می باشد. این گروه از جامعه در برخی […]

وجود متکدیان خصوصا نمود تکدی گران خارجی در شهریار نشان دهنده عدم توجه کافی نهادهای مسئول به این امر در شهریار است

پدیده تکدی‌گری به دلیل عوامل مختلف اقتصادی، روانی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد می‌شود که مهمترین دلایل بروز این پدیده فقدان کار ، اعتیاد، مهاجرت و… می باشد. این گروه از جامعه در برخی موارد به دلیل مشکلاتی که فرد و خانواده متکدی با آن روبرو هستند و همچنین شکاف عمیق طبقاتی، ضعف فرهنگی و کافی نبودن درآمد  رو به این پدیده  می آورند.  این پدیده در سطح شهر باعث  ایجاد فضای اجتماعی نامناسب و بروز آسیب‌ها و مسائل اجتماعی می شود. که امنیت اجتماعی شهروندان را تهدید می‌کند. این امر ضرورت مهار، کنترل و کاهش این آسیب اجتماعی رو به رشد را متذکر میشود.

 

یکی از آسیب ها و مسائل مورد توجه هر جامعه ، پدیده تکدی گری است که با ساختارهای فرهنگی اجتماعی، اقتصادی  جامعه در ارتباط است . این پدیده از معضلات اجتماعی است که باشیوه های گوناگون و با سوء استفاده از احساسات و عواطف، سعی در کسب منافع شخصی دارد که در نهایت باذلت وخواری و نمایش اعضای از کارافتاده، معلول ، زخمی ، بدشکل و… در گوشه و کنار شهر ها و حتی روستاها ی کشور پدیدار می شوند .

هر چند علت کشیده شدن بعضی افراد به تکدی گری فقر و نیاز مالی افرادو بیکاری می باشد اما آنچه مشخص است در واقع درصد کمی از گداها از روی احتیاج به تکدی گری روی می آورند . آنچه جالب است مافیای تکدی گری و عملکرد باندی گسترده  این گروه ها است که گاها  برای گریز از قانون و رد گم کردن به دستفروشی تغییر ماهیت می دهند و با فروش فال، گل، تمیز کردن شیشه خودرو و… به گدایی میپردازند.

حادترین نوع تکدی گری استفاده از زنان و کودکان برای تکدی گری است. البته برخی سودجویان نیز از تکدی گری به عنوان یک کاروکسب استفاده می کنند که شکل سازمان یافته و مجرمانه این معضل اجتماعی است. زمانی که کودکی برای کسب پول علاوه بر گدایی به پخش مواد مخدر و دزدی دست می زند در بزرگسالی به راحتی می تواند دست به ارتکاب جرم بزند. چراکه قبح و زشتی کار درنظر او ریخته شده است. از سوی دیگر دختران نوجوان می توانند در معرض انواع خشونت ها مانند آزارهای جسمی و جنسی قرار گیرند. تکدی گری را باید زمینه ساز آسیب های اجتماعی متعددی قلمداد کرد. اکثر بررسیهای انجام شده، از رابطه بین گدایی و اعتیاد، بزهکاری، خودکشی، میخوارگی، روابط جنسی (فساد و فحشا)، لاابالی گری، سرقت، و… حکایت می کنند.

 

کنترل وپیشگیری از این پدیده شوم اجتماعی مورد توجه تمام سازمانهای مردمی و دولتی است و برابر مواد ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی تکدی گری جرم محسوب می شود به همین علت افراد متکدی مجرم بوده و برابر قانون باید با آنها برخورد شود .

اما وجود متکدیان خصوصا نمود تکدی گران خارجی در شهرستان شهریار  نشان دهنده عدم توجه کافی نهاد های مسئول به این امر  در شهریار است که نیازمند توجه ویژه و تلاش بیشتر در این زمینه میباشد.

 

مقابله با تکدی گری یکی از مصداق های بارز توجه مدیریت شهری به رفع آسیبهای اجتماعی  است که نیازمند اهتمام ویژه وهمکاری نهادهای مسئول از یک طرف و فرهنگ سازی و آموزش به شهروندان  از سوی دیگر است.

متکدیان /

Visits: 41