داستان مبهم فاضلاب شهریار و حومه

داستان مبهم فاضلاب شهریار و حومه اسماعیل داسدار خبر نگار صفیه‌خانه فاضلاب شهریار با حضور جهانگیری معاون اول رئیس ‌جمهور، چیت چیان وزیر نیرودر سال ۹۵ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت. شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرک‌های غرب استان تهران در سال ۱۳۹۰ کلنگ اجرای این تصفیه‌خانه را از طریق تسهیلات مالی […]

داستان مبهم فاضلاب شهریار و حومه

اسماعیل داسدار خبر نگار

صفیه‌خانه فاضلاب شهریار با حضور جهانگیری معاون اول رئیس ‌جمهور، چیت چیان وزیر نیرودر سال ۹۵ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت. شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرک‌های غرب استان تهران در سال ۱۳۹۰ کلنگ اجرای این تصفیه‌خانه را از طریق تسهیلات مالی بانک توسعه و تجارت «اکو» به ارزش ۱۸ میلیون یورو به زمین زد که در فاز نخست با ۳ هزار متر خط انتقال و ساخت تصفیه‌خانه و ۱۲۰ هزار متر خطوط لوله فرعی و ۱۱ هزار متر خطوط لوله اصلی در بخش شبکه جمع‌آوری فاضلاب آغاز شد و این تصفیه خانه در فاصله چهار کیلومتری جنوب شرقی شهرستان شهریار (شاهدشهر) در زمینی به مساحت ۲۳ هکتار ساخته شده است. مسوولان وقت در مصاحبه های خود گفته بودند ظرقیت خروجی آن ۴۰ هزار مترمکعب تصفیه فاضلاب در روز خواهد بود و طبق قراردادی که با شهرداری بسته شده بود قرار بود آب تصفیه شده به شهریار بازگردد.

ما در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که این آب نه تنها به شهریار باز نمی گردد بلکه با دلایلی که مسوولان آب و فاضلاب می آورند مدیریت این آب به آب منطقه ای سپرده شده است یعنی ارگانی که اصلا در قراردادها نقشی نداشته.

اما مسائل مهم دیگری هست که باید توسط شرکت آب و فاضلاب غرب استان تهران پاسخ داده شود.

یکی از سوالات مهم این است که پول انشعابات که توسط مردم باید پرداخت گردد چه میزان است و آیا مردم قدرت پرداخت حق انشعاب فاضلاب را دارند؟

شاید افرادی باشند که تمایلی به خرید حق انشعاب نداشته باشند. شنیده ها حاکی از آن است که انشعاب فاضلاب برای هر واحد مسکونی حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان خواهد بود که حال سوال اینجاست که در شرایط اقتصادی کنونی کشور چند خانوار قادر به پرداخت این حق انشعاب هستند؟!

گاها شنیده می شود که مسوولین حرف از تقسیط می زنند که باید پرسید زمانی که شرکت آب و فاضلاب آب را می برد و پس از تصفیه می فروشد و کسب در آمد می کند چرا باید مردم پولی بپردازند؟!

از دیگر مشکلات این طرح واگذاری طرح به پیمانکاران است که گزارشات حاکی از کم کاری پیمانکار و استفاده از مصالح نامرغوب در کار است. چشم های خود را ببندیم و روزی را تصور کنیم که لوله های فاضلاب در جاهایی شکسته شود چه کسی پاسخگوی مردم خواهد بود؟!

شکسته شدن لوله های حامل فاضلاب تفاوت فراوانی با لوله های آب مصرفی دارد زیرا شکسته شدن لوله های آب مصرفی فقط باعث هدر رفت آب و قطعی آب می شود اما اگر مردم قادر به انتقال فاضلاب خانه خود نباشند چه پیش خواهد آمد؟!

مسوولین شرکت آب و فاضلاب به چه قیمتی اجازه می دهند که پیمانکاران با سرنوشت مردم این رفتار را داشته باشند؟! طریقه انتخاب این پیمانکاران چگونه بوده است و چه نظارتی بر روی آنها وجود دارد؟!

نکته دیگر اما قرار دادی است که شرکت آب و فاضلاب با شهرداری دارد و طبق آن باید در ازای حفاری ها، پس آب را به شهریار بازگرداند نه اینکه گفته شود مسوول پس آب تصفیه شده کس دیگری است و امکان بازگرداندن آب وجود ندارد.

سوال دیگر اینکه آبی که برده می شود پس از تصفیه فروخته خواهد شد و معلوم نیست پول حاصله در جیب چه کسی سرازیر می گردد؟!

آیا نمی شود هزینه های این طرح را نه از جیب مردم بلکه از همان پول فروش بدست آورد؟!

شنیده ها حاکی است شرکتهایی وجود دارند که حاضر هستند آب و فاضلاب مردم را بدون دریافت ریالی ببرند و سود خود را از فروش آب تصفیه شده بدست آورند. مسائل دیگری نیز وجود دارد که از جمله آنها می توان به حفاری ها و از بین بردن زیبایی های شهری و طولانی شدن پروژه و کندن جلوی درب خانه های مردم و… اشاره کرد. این همه هزینه برای شهر و شهروندان برای طرحی که هیچ سودی برای مردم ندارد و فقط هزینه !!!

امروز خروجی بوق و کرنا کردن تبلیغات گسترده آب و فاضلاب شهرها و شهرک های غرب استان تهران در قبال وعده ها چیست؟

کدام نقطه از کشاورزی منطقه از پساب این تصفیه خانه استفاده می کند؟

کدام یک از شهرداری های منطقه توانسته است آب مورد نیاز فضای سبز خود را از پساب این تصفیه خانه تامین نماید؟

شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرک های غرب استان تهران با توجه به شواهد موجود، تا به امروز هیچ برنامه ای برای استفاده بهینه از پساب مذکور نداشته است و متاسفانه این پساب هدر می رود. یعنی این شرکت علیرغم تبلیغات گسترده ای که داشت، اساسا ملزومات بازگشت پساب به چرخه را نداشته است.

آیا هنوز هم باید دست روی دست گذاشت تا پساب حاصل از تصفیه فاضلاب به هدر برود؟ آیا زمان آن نرسیده است تا فرمانداران شهرستان های قدس و شهریار ورودی جدی تر به موضوع داشته و اجازه ندهند بیش از بیت المال و حق الناس بیرون ریخته شود؟ جناب مهندس طاهری فرماندار محترم شهرستان شهریار؛ از آنجا که شرکت آب و فاضلاب به تعهدات خود در خصوص تزریق پساب به دشت شهریار عمل نکرده است، لطفا به عنوان نماینده عالی دولت و حامی حقوق شهروندان، ورودی جدی در برخورد با عهد شکنی شرکت آب و فاضلاب داشته باشد و دستگاه مذکور را مجاب به ارائه راهکاری برای بازگشت پساب به بخش های کشاورزی و فضای سبز شهرستان شهریار نمایید و اجازه ندهید پسابی که با پول مستقیم مردم از تصفیه خانه شاهدشهر استخراج می شود به جای بهره برداری بهینه در شهرهای  همجوار این تصفیه خانه، از طریق کانال رودخانه شاد چای از شهرستان شهریار خارج شود.

فاضلاب شهریار /

Visits: 157