با بیماری هپاتیت A اشنا شویم

  برای پیشگیری از ابتلا به هپاتیت A به آنچه می خوریم و می نوشیم حساس باشیم. سحر حسن دوست سرپرست واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهریار از بین انواع هپاتیت هایی که انسان را مبتلا می کند هپاتیت A و E عمدتا از طریق آب و مواد غذایی […]

 

برای پیشگیری از ابتلا به هپاتیت A به آنچه می خوریم و می نوشیم حساس باشیم.

سحر حسن دوست

سرپرست واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های

شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهریار

از بین انواع هپاتیت هایی که انسان را مبتلا می کند هپاتیت A و E عمدتا از طریق آب و مواد غذایی منتقل می شوند.

در این نوشتار کوتاه سعی داریم شما را با علائم، راه­ های انتقال، راه ­های پیشگیری و درمان کلی بیماری هپاتیت A آشنا کنیم.

هپاتیت A یک بیماری کبدی ناشی از ویروس هپاتیت است، این ویروس اغلب زمانی گسترش می یابد که یک فرد سالم از غذا و آبی استفاده نماید که آغشته به مدفوع فردی است که ویروس هپاتیت A دارد. فرد حامل ویروس ممکن است در جریان عفونت خود نباشد چرا که در مراحل اولیه ورود ویروس به بدن نشانه ای وجود ندارد. البته راه های انتقال دیگری هم وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

برعکس هپاتیت های B و C، عفونت ناشی از هپاتیت A به ندرت بیماری مزمن کبدی ایجاد می کند . اما با توجه به شرایط جسمی و سلامتی فرد ، می تواند از موارد بدون علامت شروع شود و یا  گاهی با تب، ضعف، کاهش اشتها، اسهلال، حالت تهوع و استفراغ، درد شکم و پیچش دور ناف، ادار تیره و حتی زردی چشم و پوست ظاهر شود. در موارد شدید بیماری می تواند به کبد آسیب برساند و حتی کشنده باشد. در نوزادان و کودکان موارد بدون علامت بیشتر از بزرگسالان دیده می شود. اما نوزاد و کودک بیمار بدون علامت، می تواند باعث انتقال بیماری به دیگران شود.

کاهی ممکن است افرادی که یک بار بیماری را گرفته اند و کاملا خوب شده اند مجددا به بیماری مبتلا شوند. ویروس هپاتیت A گاهی تا سال ها در محیط باقی می ماند و می تواند برای ما دردسر ساز باشد. همچنین بیماران مبتلا به هپاتیت A ممکن است نیاز به خدمات بستری در بیمارستان پیدا کنند و یا مجبور شوند تا بهبودی کامل روزهای زیادی در منزل استراحت کنند و در نتیجه چرخه اقتصادی خانواده آسیب ببیند. در کشورهای توسعه یافته با شرایط مناسب بهداشتی میزان آلودگی کم است اما در میان جوامعی که بهداشت به خوبی رعایت نمی شود، سیستم دفع فاضلاب مناسب نیست، آب آشامیدنی سالم در دسترس نیست و یا مرم عادات بهداشتی مطلوبی ندارند موارد بیماری ممکن است متوسط تا بسیار زیاد باشد.

ویروس هپاتیت A به صورت مدفوعی- دهانی منتقل می شود، البته نیاز نیست که بیمار حتما متوجه شود که مقداری مدفوع خورده است! این فرد ممکن است از غذا و آبی که ناخواسته با مدفوع یک انسان آلوده مخلوط شده است استفاده کرده باشد مثلا ممکن است به علت عدم نظافت و شستشوی دست های یک فرد بیمار و یا کوتاه ننمودن ناخن هایش هنگام آماده کردن غذا یا تهیه ساندویچ و نوشیدنی دست ساز، بیماری را به دیگران منتقل کند، ممکن است مادری که نوزاد بیمار دارد و در جریان بیماری فرزندش نیست و بعد از تعویض پوشک او دستانش را به خوبی نشسته است مبتلا به بیماری شود. اما در سطح وسیع و هنگامی که عده زیادی از جمعیت یک منطقه آلوده می شوند نیاز است گزینه های دیگری بررسی شود . در این زمان احتمالا منابع آب آشامیدنی دچار آلودگی با فاضلاب انسانی شده است و یا به هر دلیلی سیستم دفع فضولات انسانی به خوبی عمل نمی کند و دفع غیر بهداشتی صورت می گیرد. در چنین مواقعی خطر ابتلا، جمعیت زیادی را تهدید خواهد کرد و نیاز است تمامی سازمان ها، ادارات و مسئولین ذیربط اقدام فوری در حل مشکل احتمالی انجام دهند.

از آنجا که بیماری هپاتیت A درمان اختصاصی ندارد و با درمان نگهدارنده به صورت سرپایی و گاهی بستری در بیمارستان فرد را درمان می کنند نیاز است شهروندان از درمان خودسرانه و مصرف داروهایی که می تواند بیماری آن ها را تشدید کنند مثل استامینوفن به شدت اجتناب کنند و در صورت مشاهده علائم به نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت خود مراجعه نمایند.

همچنین به خاطر بسپاریم کوتاه نمودن ناخن ها ، رعایت بهداشت فردی، دفع صحیح فاضلاب، مصرف آب آشامیدنی سالم و بهداشتی و در عین حال عدم مصرف مواد غذایی تهیه شده توسط دوره گردها و افرادی که مسائل بهداشتی را به خوبی رعایت نمی کنند و همچنین گزارش هر گونه ترکیدگی لوله های آب رسانی و یا دفع غیر صحیح فاضلاب به مسئولین منطقه می تواند حافظ سلامت ما و خانواده مان باشد.

برای داشتن زندگی سالم همه مسئولیم.

 

 

Visits: 3