دشت شهریار / روستای تاریخی و باستانی آدران با قدمت قدیمی

روستای آدران امروزه از بخش های شهرستان رباط کریم است که در دشت وسیع شهریار طرح اولیه این روستا توسط میرزا آقاخان نوری صدراعظم دوره ناصرالدین شاه بااسلوب یک شهر مدرن با دوازده کوچه روبروی هم ، خانه های شمالی رو به قبله ، میدان ، قلعه، حمام ، دو سیلوی ذخیره غله ، طویله جهت نگهداری حیوانات جهت حمل غله ، آب انبار ، مسجد ، بازار و . . . طراحی شده بود

آشنائی با دشت شهریار

روستای آدران

روستای آدران در دشت وسیع شهریار امروزه از بخش های شهرستان رباط کریم است که  طرح اولیه این روستا توسط میرزا آقاخان نوری صدراعظم دوره ناصرالدین شاه بااسلوب یک شهر مدرن با دوازده کوچه روبروی هم ، خانه های شمالی رو به قبله ، میدان ، قلعه، حمام ، دو سیلوی ذخیره غله ، طویله جهت نگهداری حیوانات جهت حمل غله ، آب انبار ، مسجد ، بازار و . . . طراحی شده بود .

آقاخان نوری مردم را بالاجبار از بیرون روستا رانده و داخل قلعه اسکان داد.می گویند دوبار ناصرالدین شاه از این روستا دیدار کرد . باردوم هنگام دیدار باصطلاح روستا چشمش را گرفت ، هنگامی که آقا خان طبق رسم مرسوم زمان روستا را به شاه پیشکش نکرد و گفت که برای ساخت آن بسیار زحمت کشیده است ، این امر موجب دلخوری شاه شد و موجبات عزل او را فراهم کرد.در هنگام عزل ازصدرات و رسیدگی به حساب های وی ، مبلغی بدهکار شد و در عوض بدهی مجبور به واگذاری روستا شد و به همین دلیل به آن خالصه گفته می شود .ناصر خان قشقایی از سران ایل قشقایی مدت سه سال درعصر پهلوی اول در این روستا تبعید بود . این روستا درعصر پهلوی در اختیار جهانبانی قرارگرفت که مزارش نیز درهمین روستاست.در روستا هنوز بقایای دیوار قلعه، حمام، انبار ذخیره غله، کوچه ها ، میدان ، عمارت کلاه فرنگی به چشم می خورد.دیدن این روستا که مدتی هم درعصر پهلوی مرکز تحصیلداری شهریار بود رابه تمامی عزیزان علاقه مند به تاریخ شهرستان شهریار و رباط کریم توصیه می کنم. روستای آدران در جاده رباط کریم بعد از باطری سازی نور قرار دارد.
ضمنا کاروانسرای سنگی مربوط به عصر سلجوقی در پرند رباط کریم و کاروانسرای رباط کریم از آثار عصر قاجار از کاروانسراهای دیدنی شهرستان رباط کریم می باشند که کاملا بازسازی و مرمت شده اند و دیدار از این اثر باستانی و تاریخی را به تمامی عزیزان توصیه می کنیم.

منبع:
:۱- دایره المعارف شهرستان شهریار ، احمد فرجی
۲- کتاب رباط کریم ، تالیف آقای عشوری

Visits: 398