گفتگوی جذاب سرهنگ مکرمی با اعضای انجمن شهریار نگار

سرهنگ مکرم در دیدار با اعضای انجمن شهریار نگار : بهبود وضعیت اجتماعی در حوزه انتظامی درگرو توجه بیش از پیش به حوزه فرهنگ سازی است به مناسبت هفته ناجا و به پاس قدردانی از زحمات بی دریغ عوامل نیروی انتظامی شهرستان، نشست صمیمانه اعضای انجمن حمایت از حقوق شهروندان دیده بان شهریار نگار با […]

سرهنگ مکرم در دیدار با اعضای انجمن شهریار نگار : بهبود وضعیت اجتماعی در حوزه انتظامی درگرو توجه بیش از پیش به حوزه فرهنگ سازی است

به مناسبت هفته ناجا و به پاس قدردانی از زحمات بی دریغ عوامل نیروی انتظامی شهرستان، نشست صمیمانه اعضای انجمن حمایت از حقوق شهروندان دیده بان شهریار نگار با فرمانده انتظامی شهرستان شهریار، سرهنگ مکرمی اصل با محوریت نقش سازمان های مردم نهاد در ارتقای سطح امنیت اجتماعی و نیاز جامعه به موضوع فرهنگ صورت پذیرفت.

در ابتدای این نشست سرهنگ مکرمی ضمن خیر مقدم به اعضای انجمن شهریار نگار و تشکر از ایشان بابت برگزاری این نشست ابراز امید واری کرد چنین جلساتی به صورت مستمر در آینده نیز ادامه داشته باشد.

سرهنگ مکرمی ابتدا با شرح اقدامات صورت گرفته در حوزه فرهنگ سازی و فعالیتهای اجتماعی پلیس گفت: ارتباط پلیس با مردم ضروری بوده و سرمایه اجتماعی برای پلیس محسوب می شود.

بهبود وضعیت اجتماعی در حوزه انتظامی درگرو توجه بیش از پیش به حوزه فرهنگ سازی است

و بزه و جرم از موارد لاینفک جامعه در حال توسعه محسوب شده که سرمایه اجتماعی ایجاد شده و ارتباط با مردم از جمله زیرساخت های لازم برای حضور مقتدرانه پلیس در صحنه های جرم است.
توسعه مشارکت و همکاری مردم با وظایف پلیس از جمله روش های افزایش ارتباط بین پلیس و مردم است. مشارکت عملیاتی بین مردم و اقشار جامعه به ایجاد امنیت و آرامش در جامعه کمک کرده و تعامل مردم با پلیس را افزایش می دهد.
مکرمی با اشاره به  نقش معاونت اجتماعی ناجا و اثرات آن در جامعه این فعالیت ها را  را از جمله راهکارهای موثر در زمینه همکاری متقابل با مردم قلم داد کرد.

وی ادامه داد هیچ سازمانی به اندازه پلیس با مردم در جامعه ارتباط ندارد و لازمه اقتدار و امنیت در جامعه نیز همراهی مردم با پلیس است و افزایش رضایتمندی مردم از نیروی انتظامی با ایجاد ارتباط بیشتر پلیس با مردم و ایجاد نقش آفرینی مردم در تولید امنیت جامعه پدید خواهد آمد.

در ادامه مکرمی در پاسخ سوال یکی از حاضرین در جلسه در خصوص نحوه فعالیت پلیس افتخاری با تشریح فلسفه آغاز به کار پلیس افتخاری گفت: احساس امنیت در جامعه از خود امنیت با اهمیت‌تر است و در همین راستا با بررسی های صورت گرفته با تشکیل پلیس افتخاری ناجا امروز به مشارکت‌های فزاینده و واقعی دست یافته که موجب کاهش جرایم در سطح کشور و ارتقای سطح امنیت و احساس امنیت عمومی در جامعه شده است.

وی گفت پلیس افتخاری نماد مشارکت مردمی در برقراری نظم و امنیت اجتماعی است و باید تلاش شود مشارکت شهروندان در این زمینه بیش از پیش افزایش یابد.

وی با اشاره به نقشهای مورد انتظار از پلیس افتخاری گفت : هدف ناجا از بکار گیری پلیس افتخاری بکار گیری این عزیزان در ماموریت های عملیاتی نیست و هدف اصلی بکار گیری فکر و اندیشه این افراد در راستای ارتقای امنیت اجتماعی میباشد.

در ادامه و در پاسخ پرسش یکی از اعضای انجمن در خصوص نقش پلیس به عنوان مشاور مکرمی توضیح داد:

مراکز مشاوره در کلانتری های شهرستان و در راستای اصل تقدم  پیشگیری بر درمان و باهدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تحکیم بنیان نهاد خانواده به‌صورت رایگان اقدام به ارائه خدمات مشاوره به عموم مردم و کارکنان نیروهای مسلح در زمینه‌های مختلف خانوادگی، ازدواج، تحصیلی، تربیتی، روان‌شناختی، مذهبی و حقوقی می‌کند.

مشاوره پلیس بیانگر نگرش جامعه‌محوری نیروی انتظامی است و نتیجه کار این مراکز به نحو مستقیم و غیرمستقیم به تأمین امنیت در جامعه منجر خواهد شد، این اقدام در نیروی انتظامی حرکتی مؤثر و درعین‌حال منحصربه‌فرد است؛ چراکه با پیشگیری اولیه و ثانویه نه‌تنها موجبات آرامش و امنیت خاطر مردم و خانواده‌ها را فراهم می‌آورد، بلکه به‌عنوان یک مرجع مطمئن و امن، امنیت را در جامعه حاکم می‌سازد.حضور و مراجعه زیاد به این مراکز و کاهش محسوس پرونده‌های ارجاعی به مراجع قضایی و مصالحه بیش از ۷۰ درصدی توسط مشاور در دوایر اجتماعی کلانتری‌ها، خود بهترین گواه اثرگذاری و کارآیی بالای این مراکز است.

با توجه به درصد بالای مصالحه و کاهش بار قضایی پرونده‌ها، مشاوران و مددکاران کلانتری‌ها با نگاهی درمانگر به آسیب‌ها و مشکلات خانوادگی، اجتماعی و روانی، نقشی مثبت در تحقق احساس امنیت در جامعه ایفا می‌کنند.

سپس  و در پاسخ یکی دیگر از اعضای انجمن در خصوص اقدامات پلیس در مبارزه با مواد مخدر مکرمی گفت : اخیرا و به صورت منظم نسبت به جمع آوری معتادین متجاهر اقدام شده است و تعداد نفرات قابل توجهی نیز دستگیر و به کمپهای ترک اعتیاد ارجاع شده اند اما نکته مورد بحث بومی نبودن اکثریت این جمع است  به نحوی که بیش از ۹۰ درصد این افراد از شهرهای مجاور به شهریار نقل مکان نموده اند که یکی از دلایل این امر نیز وجود کمپ ماده ۱۶ اخوان ملارد میباشد.وی با اشاره به اقدامات اصلاحی در این زمینه گفت تمهیداتی اتخاذ شده تا با مدیریت منطقه ای کمپ مزبور از بار این معضل کاسته شود.

سرهنگ مکرمی با بیان تغییر الگوهای مصرف مواد مخدر و شیفت به روی مصرف مواد مخدر صنعتی گفت : یک معتاد سنتی بیش از آنکه یک مجرم باشد یک بیمار است اما معتادین مواد مخدر صنعتی به دلیل اثرات روانی این مواد به صورت بالقوه میتوانند تبدیل به مجرم شوند.ایشان با اشاره به تغییر رویه پلیس در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر گفت : در حال حاضر مبارزه با سر شاخه های توزیع مواد مخدر و قاچاقچیان دانه درشت در اولویت پلیس است و از این طریق با انهدام هر یک از سرشاخه های توزیع مواد به صورت اتوماتیک خرده فروشان هم از رده خارج خواهند شد.

سرهنگ مکرمی

گزارش و عکس:اعضای انجمن شهریار نگار

Visits: 111