اهداف و اولویتها و برنامه های راهبردی معاونت فرهنگی شهرداری شهریار در سال ۹۷ – یک تیتر، چند فریب

ستایش راد سرپرست معاونت فرهنگی شهرداری شهریار خبر داد:   اهداف و اولویتها و برنامه های راهبردی معاونت فرهنگی شهرداری شهریار در سال ۹۷     این تیتر یک فریب بزرگ و فرار رو به جلو است که نشان از نا آگاهی و ضعف علمی مصاحبه کننده دارد. سوال من به عنوان دانش آموخته علم […]

ستایش راد سرپرست معاونت فرهنگی شهرداری شهریار خبر داد:

 

اهداف و اولویتها و برنامه های راهبردی معاونت فرهنگی شهرداری شهریار در سال ۹۷

 

 

این تیتر یک فریب بزرگ و فرار رو به جلو است که نشان از نا آگاهی و ضعف علمی مصاحبه کننده دارد.

سوال من به عنوان دانش آموخته علم مدیریت و مدرس دانشگاه در این رشته از معاون فرهنگی شهرداری شهریار این است: لطفا ماموریت، چشم انداز ، استراتژی و راهبرد را توضیح دهید…

در تیتر خبر کلمات دهان پر کنی دیده میشود که شاید خیلی از شهروندان معنی دقیق و مفهوم مقایسه ای آنها را ندانند و اصلا به آن توجه هم ننمایند.

جناب آقای ستایش راد استراتژی، برنامه ریزی، راهبرد و…هر یک تعریف و چهارچوب مشخصی دارد و شما به عنوان متولی امور فرهنگی شهرداری شهریار نباید بدون مطالعه و علم به مفاهیم از این لغات استفاده کنید.

جناب آقای ستایش راد ممکن است توضیح دهید ماموریت و چشم انداز معاونت فرهنگی شهرداری شهریار چیست؟

چه اهدافی بر مبنای این ماموریت و چشم انداز برای سازمانتان تعریف کرده اید؟

استراتژی های تدوین شده برای نیل به این اهداف کدام است؟

شما که مدعی ارائه برنامه ریزی راهبردی در معاونت فرهنگی شهرداری شهریار هستیدد جهت تنویر افکار عمومی توضیح دهید بر مبنای کدام طرح مطالعاتی و کدام بررسی علمی و با استفاده از چه شیوه هایی نسبت به تدوین استراتژی اقدام نموده اید؟

آیا  “تهیه واجرای اینفوگرافی های اجتماعی وفرهنگی با هدف توسعه مشارکت شهروندان دربرنامه های مدیریت شهری” یک هدف است یا یک برنامه راهبردی؟

“تهیه وتدوین برنامه های مناسبتی بامحوریت معرفی ظرفیت های فرهنگی شهر شهریار”

“ساماندهی وحمایت از تمامی سازمانهای مردم نهاد وتشکل های مردمی”

“هماهنگی بین بخشی با سازمانها و نهادهای متولی فرهنگی در امور مذهبی ، فرهنگی هنری ، ورزش وجونان و مشارکت در برنامه ها در مناطق تابعه”

بر مبنای کدام ماموریت و چشم انداز تعریف شده اند و آیا اصلا با شرح وظایف معاونت فرهنگی شهرداری منطق هستند؟

بارها در مصاحبه های خود با ادبیات مختلف ادارات دیگر را متولی امور فرهنگی شهرستان دانسته اید.

خاطر نشان میسازد بودجه فرهنگی شهرداری هرچند بخش بسیار ناچیزی از کل بودجه این شهرداری است و نگارنده به سهم فرهنگ از بودجه شهرداری انتقاد دارد اما با این حساب هم همین بودجه اندک چند ده برابر بودجه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر ادارات متولی امور فرهنگ در شهرستان است پس انتظار میرود درخور بودجه و امکانات در اختیاراتان عملکرد متناسب و مناسبی نیز داشته باشید.

و در پایان یاداور میشود:

۱-اکنون که ۴ ماه یعنی یک قسمت از سه قسمت سال سری شده است زمان ارائه برنامه راهبردی سال ۹۵ نیست .

۲- هدف گذاری و برنامه ریزی فرایندهایی با افق زمانی بلند مدت هستند که برنامه های کوتاه مدت در دل آنها قرار میگیرند و بی تردید ارائه یک برنامه بی سر و ته چند ماهه  با عنوان اهداف و برنامه های راهبردی چیزی چیزی جز فریب افکار عممی و نشات گرفته از نا آگاهی علمی و فرهنگی نیست.

وقتی دادستان محترم با اشاره به جرایم متعدد که ریشه در ضعف و مشکلات فرهنگی دارند بر لزوم ارتقای سطح فرهنگ در جامعه تاکید مینماید هر فرد اندیشمند و هر شهروند آگاه، ناخود آگاه به فکر فرو میرود که کدام غفلت فرهنگی موجب پدید آمدن این ضعف فرهنگی که خود پایه بسیاری از جرایم و آسیبهای اجتماعی در شهرستان میباشد شده است..

امید است مهندس احسان درخشان نسب شهردار شهریار و اعضای شورای شهر شهریار با توجه ویژه به امور فرهنگی و استفاده از ظرفیتهای ویژه موجود فضا را بری ارتقای سطح فرهنگ در جامعه مهیا نمایند.

مزید اطلاع معاون فرهنگی شهرداری  و جهت استحضار شهروندان تعریفی بسیار ساده و کوتاه از این مفاهیم ذیلا ارائه میگردد.

ماموریت یک سازمان فلسفه وجودی و چرایی فعالیت آن است. هرسازمانی در پاسخ به یک سری نیاز ایجاد می شود و هدف آن رفع آن نیاز می باشد بنابراین قبل از هر اقدام باید مشخص شود چه نیازهایی منجر به تشکیل سازمان گردیده است!

بیانیه مأموریت آنچه که یک شرکت می خواهد در حال حاضر انجام دهد، توضیح می دهد و  بیانیه ی چشم انداز آنچه را که یک شرکت می خواهد در آینده باشد را مشخص می کند.

هدف(Target) چیزی است که سازمان تلا‌ش‌های خود را به سمت آن هدایت می‌نماید.

اهداف باید دارای ۵ ویژگی باشند:

۱- ویژه(Specific) باشند یعنی دقیقاً مشخص‌کنند که چه کاری باید انجام شود؛‌چه کسی باید آن را انجام دهد و در چه چارچوب زمانی باید انجام شود.ا

۲- قابل‌اندازه‌گیری(Measurable) بوده و به سطح تلا‌ش مطلوبی نیاز داشته باشد.

۳- دست‌یافتنی(Achievable) باشند.

۴- واقع بینانه(Realistic) باشند. یعنی هدف باید قابل رسیدن (قابل انجام) ، مناسب و متناسب با توانمندی ها و استراتژیها ، اما چالش برانگیز باشد.

۵- محدود به زمان – حاوی زمان بندی (Timely) باشند.

 

فرایند هدف گذاری:

اهداف از ماموریتها و چشم اندازها نشئت می گیرند و بستگی به جواب سه سئوال ذیل دارد :

۱)در حال حاضر ،کجا هستیم ؟

۲)به کجا می خواهیم برویم ؟

۳)برای رسیدن به هدف چه باید بکنیم؟

برای هدفگذاری اطلاع ازماموریت ها چشم انداز و وظایف سازمانها لازم و ضروری است . اهداف باید در تحقق ماموریت و وظایف سازمانی باشد .

برنامه بدون هدف اثر بخشی نداشته و هدف بدون برنامه ، خیال و رویایی بیش نیست . هدف گذاری جزء لاینفک برنامه ریزی است و برنامه ریزی فرایندی است که چگونگی حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب ( هدف ) را مشخص می نماید. برنامه ریزی خود هدف نیست بلکه وسیله و ابزاری برای تحق اهداف است

استراتژی یک برنامه واحد، همه‌جانبه و تلفیقی است که نقاط قوت اصلی و نقاط ضعف اصلی سازمان را با فرصتها و تهدیدات محیط مربوط می‌سازد و به نحوی طراحی شده‌است که با اجراء صحیح آن از دست یابی به اهداف اصلی سازمان اطمینان حاصل می‌گردد و در سطوح مختلف طراحی و اجرا میشود.

 

 

حال قضاوت با شهروندان است که آیا مطالب عنوان شده اهداف و برنامه های راهبردی است یا تعدادی واژه بی معنی و سلسله شعارهایی که هرگز عملی نخواهد شد…

قضاوت با شهروندان…

 

سید محمد خامسی

دانشجوی دکترای مدیریت دولتی

مدرس دانشگاه و فعال اجتماعی

Visits: 29