انتخابات مجلس حوزه شهریار و وظیفه آگاهان

انتخابات مجلس حوزه شهریار و وظیفه آگاهان سیدهادی عظیمی / فعال سیاسی  اصلاح طلب    انتخابات مجلس شورای اسلامی  رویداد بزرگی در سطح ملی و محلی است . در طول سال های پس از انقلاب اسلامی  ، انتخابات  مجلس موجب پدید آمدن جریان های سیاسی جدید  ، ائتلاف ها و  گسست های  سیاسی  بوده  است […]

انتخابات مجلس حوزه شهریار و وظیفه آگاهان

سیدهادی عظیمی / فعال سیاسی  اصلاح طلب

   انتخابات مجلس شورای اسلامی  رویداد بزرگی در سطح ملی و محلی است . در طول سال های پس از انقلاب اسلامی  ، انتخابات  مجلس موجب پدید آمدن جریان های سیاسی جدید  ، ائتلاف ها و  گسست های  سیاسی  بوده  است و این امر نشان میدهد انتخابات  در ذات خود تخاصم ، تعامل و تفاهم  می سازد ، با ایجاد مباحثه آگاهی می آفریند و با بردن  جدال های سیاسی  به اعماق جامعه  پدیده ای کثرت ساز است.

     انتخابات را می توان  از دو منظر نگریست ، یک منظر انتخابات  مباحث حقوقی و قانونی مربوط به نحوه را گیری ، نامزد شدن و تایید و رد صصلاحیت و مواردی مانند این ها   است که در تعامل جناح ها و احزاب و شخصیا های سیاسی و نهاد های دولتی و حکومتی  و در چارچوب قوانین و رویه های موجود قرار می گیرد  و منظر دوم فضای سیاسی و انتخاباتی  است که شکل می گیرد  و تاثیر مستقیم در نامزدی افراد ، ساخت تعامل ها و تخاصم ها ی انتخاباتی  ، سو گیری  سیاسی  جامعه و مانند این ها دارد  .   از این منظر انتخابات فقط صندوق رای نیست بلکه می تواند یک فرصت باشد ؛ فرصتی تحول ساز و تاثیر پذیر است ،هم میسازد و هم ساخته می شود   ، هم  به نگرش های جامعه شکل می دهد و هم از نگرشهای اجتماعی و فرهنگی  تاثیر می گیرد .

    انتخابات  به معنای گزینش منتخبان  مردم در کرسی ریاست جمهوری ، عضویت در مجلس خبرگان ، نمایندگی مجلس شورای اسلامی  و عضویت در شورا   یک تصمیم گیری کلان اجتماعی است که مردم تصمیم می گیرند چه کسانی بر مناصب کلیدی  جامعه بنشینند. این تصمیم گیری  در پی ساخت قدرت  و برای کسب  قدرت است ، قدرتی که حق تصمیم گیری را به عده ای می دهد و از عده ای سلب می کند و فضایی می سازد که به برخی تصمیمات مشروعیت می دهد یا از برخی  از آن ها  سلب مشروعیت می نماید . فضای انتخابات  نتیجه تلاش  افراد ، نهاد ها و شخصیتهای قدرت مند  ، تلاش برای کسب مناصب کلیدی و مهم   و عرصه عملی  و واقعی تجلی قدرت است . انتخابات راه مستقیم ارتباط با ذات قدرت  است  واین امر چه در سطح ملی و چه در سطح ملی بروز و ظهور دارد .

     انتخابات در سطح محلی  از سویی با تحولات سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی  کلان جامعه ارتباط دارد و از آن تاثیر می گیرد و از سوی دیگر  در چارچوب مناسبات فرهنگی و سیاسی و اجتماعی محلی   شکل می گیرد و ساخته می شود .  در انتخابات   در سطح ملی  هرچه  سطح حوزه های انتخابیه کوچکتر می شود  تاثیرگذاری مناسبات محلی افزایش می  یابد .  برای همین مناسبات محلی کمترین تاثیرگذاری را در انتخابات ریاست جمهوری و بیشترین  تاثیرگذاری را  در انتخابات شوراها به ویژه در شهرها  ی کوچک و روستاها دارد و انتخابات مجلس در میانه این دو تا حد زیادی برآمده از هردو عامل فوق می باشد که با توجه به شرایط حوزه انتخابیه و وضعیت سیاسی کشور تاثیرگذاری هر یک از عوامل فوق  تغییر می یابد . لذا ممکن  است  با شکل گیری یک جو عمومی در کشور   در هنگام انتخابات  مناسبات محلی در حاشیه قرار گیرد و یا مناسبات محلی خود را بر وضعیت عمومی کشور تحمیل کند وبه عامل مهم تر تصمیم گیری تبدیل گردد .

     حوزه انتخابیه شهریار ، قدس و ملارد از جهات مختلف  دارای ویژگی های منحصر به فرد است ، از یک سو  بزرگترین حوزه انتخابیه کشور  از نظر نسبت تعداد نماینده و جمعیت است و با داشتن قریب به یک و نیم میلیون جمعیت فقط یک نماینده دارد و از سوی دیگر با توجه به شرایط  اجتماعی خود ایران کوچک به شمار می رود و اقوا م و گویش های مختلف ایرانی در آن حضور دارند ، داشتن جمعیت فراوان تحصیل کرده و نخبگان  در عرصه های مختلف سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، علمی و ورزشی  این حوزه را به حوزه ای  خاص تبدیل کرده است   . تاکنون علاوه برعوامل ملی  دو عامل قومیت و پول به عنوان مهم ترین عوامل سازنده شرایط انتخاباتی در محدوده  حوزه انتخابیه شهریار ، قدس و ملارد به شمار می رفته است . عواملی که هرچند با طبیعت عمومی منطقه ما همخوانی دارد اما  بی گمان  آثار  زیانباری بر شرایط موجود ما به جا گذاشته است . آثاری که در توسعه نایافتگی منطقه به  وضوح خود را نشان میدهد.

     در شرایطی  به استقبال  یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می رویم که  کشور ما در شرایط خاصی به سر می برد ، اعتراضات دی ماه ۹۶ هرچند به فراموشی سپرده شده است  ولی پوشیده نیست که در بطن جامعه ایران تحولاتی در حال وقوع است که بی توجهی به آن ها  آسیب های فروانی با خود به همراه دارد. در کنار دشمنی  آمریکا  که باعث مشکلاتی برای  مردم ایران خواهد شد و  نیاز به وحدت همه مردم برای مقابله با این تهدید ها را ضروری کرده است ، مشکلات وسیع اقتصادی  مردم را آزار میدهد و  معضلات اجتماعی  به عنوان یکی از  ابربحران های   ایران مطرح است، بحران خشکسالی  و تخریب محیط زیست  به عنوان بزرگترین عامل تهدید  ایران   محسوب می گردد  و همه این ها در کنار ده ها بحران دیگر  حیات ما را تحث تاثیر قرار داده است  . هدف از اشاره اجمالی به موارد فوق یاد آوری مشکلات و معضلات کشور نیست بلکه ترسیم شرایط موجود ی است که در آن قرار داریم و در آستانه انتخابات جدید باید به آن ها توجه کنیم. بحران های فوق  منطقه ما را بیش از بسیاری از مناطق دیگر  تحث تاثیر قرار خواهد داد .

       نامزدهای بالقوه انتخابات مجلس در  حال حاضر فعالیت های خود را آغاز کرده اند و می کوشند با ساماندهی طرفداران خود با آمادگی کامل به  عرصه انتخابات وارد شوند ،  این افراد که بیشتر همان نامزدهای  دوره های قبل هستند حق  دارند برای آینده سیاسی خود تلاش کنند و بر کرسی  نمایندگی تکیه بزنند ولی سوالی که  میتوان از مردم منطقه و فعالان سیاسی ، اجتماعی و انتخاباتی پرسید اینست که آیا در باید همچنان بر همان پاشنه بچرخد؟ آیا قرار است باز هم با همان روش های گذشته به انتخابات مجلس یازدهم برسیم ؟ شرکت در مجالس ختم و عروسی و ختنه سورا ن مردم چه دردی از دردهای مردم را حل می کند؟  هزینه میلیارد ها تومان پول برای تبلیغات و  انتخابات چه نسبتی با بحران های امروزی ایران دارد؟ طبیعی است که نامزدها برای  انتخاب شدن تلاش کنند اما  این تلاش در کدام چارچوب و با چه هدفی صورت می گیرد؟

      امروز تحول در شرایط سیاسی و انتخاباتی محلی نیازمند همراهی و همدلی آگاهانی است که بر مشکلات آگاهی دارند و دل در تحول مثبت و ایجاد شرایط مطلوب تر و اصلاح امور دارند . آگاهان  فقط افراد تحصیل کرده نیستند ، آگاهان همه آنانی است که شرایط موجود را می شناسند وبه آینده ایران و منطقه خود امید دارند  و برای تحول مثبت  و ارتقای سطح  کشور و منطقه از هیچ اقدام منطقی ، عقلانی و  قانونی دریغ نمی کنند .  برای آگاهان  مهم تر از پول و قومیت فردایی است که فرزندانمان می پرسند برای آن ها  و میهمنان چه کرده ایم . آگاهان جامعه همان هایی هستند که  تلاش می کنند فضای انتخابات را تغییر دهند و به وفو ر در  همی ن حوزه انتخابیه یافت می شوند و اگر همراهی کنند و بکوشند با همه اختلاف نظر ها و اختلاف سلیقه ها  در تحول  همگام شوند  زمینه ساز  رویدادهای میمونی خواهند بود .

     آگاهان جامعه  امروز  در برابر افراد تاثیرگذار و مدیران و کارگزاران    و مردم می توانند با طرح سوال های کلیدی  از  نامزدهای انتخابات  ریال سطح انتخابات را از مسائل بیهوده به شرایط جدی ارتقا دهند  . آگاهان جامعه  میتوانند بکوشند  نامزدهای  تکراری وبی برنامه که هدفی جز انتخاب شدن و  توان  و فکری برای تحول ندارند را در حاشیه قرار دهند  . بحران های امروز جامعه ایران شوخی نیستند و امور واقعی و عینی هستند که حیات مارا تهدید می کنند . آگاهان جامعه رسالتی دارند که اگر به آن عمل نکنند باید پاسخگوی فردا باشند . وظیفه آگاهان جامعه آگاهی دادن به  مردم برای  انتخاب صحیح   است و این رسالتی است که بردوش همگان سنگینی می کند . الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا  (سوره احزاب آیه ۳۹) همان کسانى که پیامهاى خدا را ابلاغ مى کنند و از او مى‏ ترسند و از هیچ کس جز خدا بیم ندارند و خدا براى حسابرسى کفایت مى ‏کند .

 

انتخابات مجلس حوزه شهریار /

Visits: 24